Oamenii de afaceri, sociologii, psihologii, analistii comportamentali si alti specialisti au cautat cel mai eficient mod in care ne putem planifica ziua. Inainte de toate, ia-ti un moment si gandeste-te: ce inseamna pentru tine a fi eficient? Care sunt beneficiile pe care le poti avea din a fi un om eficient? Acum, gandeste-te ca poti fi un om eficient si poti avea acces la acele beneficii daca stii cum sa planifici.
Fa-ti un program
Lucreaza dupa un program si programul va lucra pentru tine!
Pentru asta este necesar un calendar, o agenda sau un carnetel. Indiferent de alegerea facuta, asigura-te ca notezi si planifici totul in acelasi loc si nu separi un carnetel pentru scoala, un altul pentru munca si un altul pentru timp liber. Daca te simti confortabil sa folosesti tehnologia disponibila pe telefon sau laptop, nu uita de optiunea prin care iti poti sincroniza calendarul intre acestea. In acest fel vei economisi timp si vei elimina riscul de a nu avea carnetelul/calendarul la indemana. Exista o serie de aplicatii disponibile care au optiunea de iti trimite alerte pentru a-ti reaminti de ceea ce ai de facut. Foloseste-le!
Pe langa notarea efectiva a ceea ce ai de facut, noteaza detalii (Citeste pentru scoala. Citeste o pagina in plus din capitolul urmator). In acest fel iti maresti productivitatea pe masura ce trec zilele. Spre exemplu, daca inainte simteai ca iti este dificil sa citesti fie si o pagina pe zi, dupa o saptamana iti va fi usor sa citesti, sa zicem, 5 pagini. Atentie insa la supra-incarcarea programului cu sarcini! Obisnuieste-te sa iti verifici des agenda. La inceput vei tinde sa uiti de ea, asa ca verifica de 2 ori orice ai de facut. Poate parea o pierdere de timp, dar de fapt te ajuta sa te inveti cu acest comportament nou din viata ta.
Prioritizeaza
Vei simti nevoia sa treci o varietate de lucruri pe care ai vrea sa le faci peste zi, iar acest lucru este firesc. Foloseste un sistem de culori pentru a prioritiza mai usor ceea ce ai de facut. Spre exemplu, foloseste rosu pentru sarcinile legate de lucru, galben pentru cele legate de familie, verde pentru hobby-urile personale, mov pentru proiectele noi etc. Scrie cat timp acorzi exact fiecarei sarcini (gatit – 1 ora; tenis - 1 ora).
Fii realist
Este important sa acorzi timpul necesar sarcinilor tale. Spre exemplu, oricat de mult ai vrea sa inchei un raport de contabilitate in 2 ore, acest lucru s-ar putea dovedi a fi nerealist daca volumul de lucru este unul mare. Asadar, trebuie sa te intrebi ce anume este mai importat si are o valoare mai mare? Fii realist cand te gandesti la timp si pastreaza sarcinile mai placute si mai putin importante catre sfarsitul zilei, cand vei avea mai putina energie. Studiile arata ca diminetile suntem cei mai productivi comparativ cu restul zilei, asadar planifica sarcinile mai dificile si importante. Nu uita sa le marchezi ca finalizate odata ce sarcinile sunt complete. Asta iti va da un raport vizual al productivitatii tale si vei avea satisfactia ca ai facut ce ti-ai propus.
Tine-te de program!
Nu uita ca orice program, oricat de bun, are nevoie sa fie respectat pentru a fi eficient. Nu amana sarcinile importante. Nu te teme sa faci ajustarile necesare pe program. El este o structura menita sa te sustina in lucrul tau zilnic. Programul tau este o reflectie a nevoilor si a dorintelor tale. Nu in ultimul rand, nu uita ca programul tau lucreaza pentru tine.