Stresul de a fi mereu la inaltime la locul de munca poate avea efecte nedorite asupra organismului, daca nu este gestionat in mod eficient, mai ales atunci cand jobul presupune sa fii mereu in alerta. Unul dintre aceste efecte este sindromul burnout.
Acesta iti poate da senzatia de coplesire, extenuare, frustrare, lipsa de motivatie. De aceea, vrem sa ne asiguram ca ai instrumentele necesare pentru a lucra sub presiune astfel incat sa poti sa eviti starea neplacuta de burnout. Ce trebuie sa retii:
Invata metode de reincarcare a bateriilor
In multe domenii, nu este exclus ca angajatii sa faca ore suplimentare si sa petreaca adesea aceste ore libere, muncind. A te concentra la un anumit lucru pentru mai mult de 50 de ore pe saptamana, te aduce mai aproape de burnout decat crezi, insa vestea buna este ca acesta poate fi prevenit. Adesea, atunci cand incercam din raspunteri sa obtinem rezultatele dorite, ajungem in starea de a fi incapabili de a mai rationa si gandi logic. Workoholicii (persoanele care lucreaza cat de mult posibil), sunt tocmai acei oameni care pusi in situatii stresante, au fost nevoiti sa dezvolte mecanisme de aparare si de cooperare cu situatia data. Le este atat de teama de a face parte din retele sociale si grupuri, incat isi petrec toata ziua lucrand si devenind astfel foarte buni la ce fac. Si totusi, succesul la job nu le asigura neaparat fericirea. Crezi ca merita sa acorzi atat de mult din timpul tau, jobului?
Foloseste spatiile de relaxare existente
Fiecare birou are spatial lui de relaxare, fie ca este vorba despre o curte cu masa de tenis, fie ca este vorba despre un leagan in parcul din spatele sediului in care lucrezi. Adesea, aceste spatii trec neobservate, fiind mai mult tentat sa aprinzi o tigara decat sa explorezi ce este in jurul tau. Daca sunt zone special amenajate pentru activitatile sportive, nu ezita sa faci cateva miscari care sa te ajute sa te relaxezi si care sa iti dea energie pentru restul zilei.
Joaca in echipa
Atunci cand echipa este una puternica si bine inchegata, lucrurile oricat de grele ar fi, se vor rezolva prin comunicare si spirit de echipa. I se poate intampla oricui sa se resimta la finalul unei zile grele, insa este reconfortant sa stii ca vor exista mereu acolo 2-3 oameni care vor face lucrurile pentru tine si vor fi capabili sa preia din sarcinile tale atunci cand simti ca nu mai poti.
Evita procrastinarea
Cu cat amani mai mult sa faci unele lucruri, cu atat mai dificil iti va fi sa le faci atunci cand nu vei mai putea amana. Comunica cu cei din jur si incercati sa rezolvati problema impreuna. Daca observi ca incepi ziua la fel de greu, fa in asa fel incat primele ore de cand vii la munca sa fie printre cele mai productive. Este si perioada in care esti cel mai atent, astfel ca ar fi indicat sa profiti din plin de ea.