Nu este intotdeauna usor sa conduci oameni care impartasesc aceleasi dorinte, motivatii si viziuni. Este inca si mai provocatoro sa aduci schimbarea si sa modifici mentalitati.
Conflictele apar adesea la locul de munca, chiar si atunci cand relatia dintre angajati este una foarte buna: poate fi o zi mai proasta pentru toata lumea, sau poate fi un eveniment care sa conduca la instalarea unei stari de asa natura. In alte situatii, pot fi diferente de opinie in privinta unei probleme care sa fie foarte importanta pentru toata lumea.
Conflictul in sine nu este o problema, ci felul in care acesta se intampla. Ca si in cazul relatiilor, scopul nu este sa eviti certurile, ci sa inveti sa te certi astfel incat la sfarsit sa existe un castig, nu o pierdere majora, iar relatia sa poata merge mai departe.
Acelasi lucru este valabil si in cazul conflictelor la locul de munca. Absenta acestora ar fi un indicator clar ca ceva nu este in ordine. Ce poti face ca leader pentru a gestiona cat mai bine situatiile conflictuale?
Stabileste tipul de solutie cel mai bun
Conflictul la locul de munca nu este ca cel dintr-o relatie, cu alte cuvinte, nu iti poti propune ca la final fiecare sa se ia in brate si sa isi declare sentimentul de atasament fata de celalalt. Insa, cu siguranta ca exista un anumit tip de solutionare a conflictului pe care stii ca toata lumea l-ar agrea.
Poate fi vorba despre ajungerea la un compromis, sau despre implicarea activa a tuturor in gestionarea situatiei. Evitarea unor discutii poate fi de asemenea o solutie despre care tu sa crezi ca este utila, etc. Pentru a alege varianta potrivita, trebuie sa iti cunosti foarte bine grupul de lucru si sa actionezi ca atare, tinand insa cont de principiile si etica insusite de tine.
Stabileste reguli
Se spune ca iti poate lua ani sa construiesti o relatie si cateva momente pentru a o distruge. Se aplica si in cazul acesta. Uneori dimensiunea conflictului este prea putin importanta in comparatie cu felul in care alegi sa il abordezi. De aceea, indiferent de tipul conflictului, este important sa stabilesti niste reguli despre cum sa abordezi problema. Acestea nu trebuie sa fie constrangatoare, ci sa ajute la buna desfasurare a activitatilor.
Fa-ti timp pentru intalniri/ sedinte face to face
Oricand poti, fa-ti timp pentru astfel de intalniri. Este intr-adevar o provocare sa exprimi emotii prin intermediul e-mailului pentru ca se pierde comunicarea non-verbala atat de importanta in orice tip de conversatie.
In solutionarea conflictelor, nu ne putem astepta sa se intample cele mai bune lucruri fara a acorda importanta fiecarui tip de comunicare in parte, iar cea non-verbala primeaza mai ales in situatii de genul acesta. Tonul vocii, micro expresiile faciale, limbajul trupului, toate acestea sunt importante atunci cand exista o problema care trebuie inteleasa si implicit rezolvata.
Evita atacurile la persoana
Desigur, cel mai urat lucru care se poate intampla este sa existe conflicte care nu au neaparat legatura cu existenta unor situatii la un moment dat, ci cu incompatibilitati si comportament respingator intre angajati.
Persoanele emotionale si cu o stima de sine cel putin vulnerabila, au adesea impresia ca cineva are ceva cu ele si ca nu este vorba despre o situatie existenta la un moment dat.
Oamenii incisivi si cu un caracter puternic, au de asemenea tendinta de a se impune in fata celor mai slabi, etc. Atunci cand exista astfel de diferente, cel mai bine este sa identifici situatiile si sa nu lasi loc de manifestare pentru comportamente similare.