Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Cum iti poti diminua teama de a zbura cu avionul

de la 23 Mai. 2016 Exclusiv
Cum iti poti diminua teama de a zbura cu avionul Impactul emotional al unui accident aviatic, soldat cu zeci sau poate chiar sute de victime, este imens si e de inteles de ce atat de multi oameni sunt ingroziti atunci cand trebuie sa zboare cu avionul. Statisticile arata insa foarte clar ca riscul unui asemenea accident este practic nul. Exista chiar si comparatii sugestive in acest sens care spun, de exemplu, ca, daca ai zbura in fiecare zi cu avionul, ar trece 14.000 de ani (!) pana sa fii implicat intr-un incident major.
Tags: teama de zborul cu avionulaccidente aviaticesiguranta aviatica

Totusi, nici imbunatatirea continua a sigurantei zborurilor si nici calculele probabilistice optimiste nu pot elimina teama de avion.

Una din doua persoane traieste aceasta teama, inclusiv pilotii experimentati, atunci cand se afla in postura de pasageri. Desi cunosc foarte bine ce inseamna fiecare miscare a avionului si inteleg perfect fiecare manevra a colegilor lor aflati in cabina, lipsa controlului asupra aparatului le creeaza o stare de anxietate (poate si pentru ca stiu ca 53% din accidentele aviatice sunt cauzate de erorile de pilotaj).

Oricum, cert este ca aceasta teama de avion poate fi mult diminuata printr-o simpla informare asupra proceselor (firesti) care apar in timpul unui zbor.

1. De ce se aud zgomote imediat dupa decolare si inainte de aterizare?
E vorba fie despre trenul de aterizare care intra in spatiul lui special amenajat in “burta” avionului, fie despre retragerea flapsurilor, acele extensii ale aripilor care au rolul de a mari portanta la decolare. La aterizare, procesul invers va produce din nou acelasi tip de zgomote - trenul de aterizare coboara, flapsurile sunt activate.

2. Decolarea a decurs bine, dar dupa un minut motoarele si-au redus turatia, iar botul aeronavei a coborat.
Explicatia: unele aeroporturi sunt situate aproape de zone locuite si, pentru a nu deranja rezidentii, autoritatile aeronautice impun pilotilor o decolare in trepte. Avionul decoleaza in viteza si zboara pana la o inaltime de siguranta, survoleaza cu o viteza medie zonele populate si de-abia apoi isi ambaleaza din nou motoarele pentru a-si continua ascensiunea spre inaltimea de croaziera.

3. In timpul zborului, se aprinde semnalul luminos de legare a centurilor si pilotul anunta intrarea intr-o zona cu turbulente.
Asta nu inseamna nici pe departe ca este amenintata integritatea aeronavei sau ca exista vreun pericol de prabusire. Legarea centurilor de siguranta e indicata pentru a se evita dezechilibrarea pasagerilor si ranirea lor. In niciun caz turbulentele nu pot afecta o aeronava de 150 de tone, care zboara cu 800-900 km/h.

4. Cat de periculoase sunt golurile de aer?
Golurile de aer sunt un mit, existenta lor e imposibila din punct de vedere fizic. Fenomenele percepute drept goluri de aer sunt de fapt curenti de aer care ridica sau coboara avionul, iar senzatia data de aceste miscari pe verticala este amplificata de lipsa reperelor. O “cadere in gol de 1.000 de metri” masoara in realitate doar 10-20 de metri si nu dureza o jumatate de minut, ci doar o secunda.

5. Ce se intampla daca se strica un motor la decolare sau in timpul zborului?
Exista o singura situatie cand defectarea unui motor chiar este grava: atunci cand aparatul de zbor e un mono-motor. Avioanele moderne, care au cel putin doua motoare, sunt proiectate astfel incat sa se poata descurca si fara un motor, chiar si in momente solicitante cum ar fi decolarea. Bineinteles, daca un motor cedeaza la decolare, pilotii vor continua procedura pana la o inaltime de siguranta, dupa care vor ateriza imediat pentru a nu risca nimic.

Zborul cu un singur motor este o procedura standard pe care pana si pilotii amatori o exerseaza temeinic in timpul scolii. Instructorul le opreste un motor si ii pune sa continue zborul in aceste conditii. Cei care se descurca ajung piloti, ceilalti – pasageri.

6. Exista pericolul ca aeronava sa ramana fara carburant?
Asta nu prea are cum sa se intample. Cantitatea de combustibil pentru fiecare zbor este calculata cu precizie si avionul primeste, inainte de decolare, destul kerosen ca sa-i ajunga pentru cursa, plus o rezerva substantiala.

Oricum, pe bordul oricarei aeronave exista un indicator al nivelului de carburant si daca, printr-o eroare foarte improbabila, cantitatea e insuficienta, pilotul primeste avertizarea cu mult timp inainte ca problema sa devina insurmontabila. Apoi, chiar si in situatia extrema in care nu mai exista strop de kerosen in rezervoare, avionul poate plana pana la cel mai apropiat aeroport.

7. Cat de frecvente sunt defectiunile?
Avioanele sunt aparate incredibil de complexe si e de asteptat ca din cand in cand sa se mai strice ceva. Doar ca defectiunile sunt luate in calcul inca din faza de proiectare si de-aceea aeronavele moderne au 3 sisteme de back-up.

Daca se strica un sistem, un altul ii ia locul, iar daca se strica si acela, un al treilea intra in functiune. Probabilitatea ca toate cele 3 sisteme sa cedeze in timpul aceluiasi zbor tinde catre zero. Si chiar si atunci exista solutii. Pilotii sunt antrenati sa poata zbura in cele mai dificile conditii.

8. Care sunt cele mai sigure avioane? Dar cele mai sigure companii aeriene?
E greu de spus. Siguranta unui zbor depinde si de avion, si de pregatirea pilotilor, si de controlorii de trafic, si de echipa de mentenanta. Daca ar fi sa facem un top al avioanelor implicate in accidente, pe primul loc ar iesi Boeing 737 (cu variantele sale), dar n-ar fi corect, pentru ca 737 e cel mai utilizat avion din lume. E normal, statistic vorbind, ca el sa fie implicat in cele mai multe incidente. In general, cu cat un avion este mai nou si mai mare, cu atat sistemele sale de siguranta sunt mai performante.

Aceeasi discutie o putem avea si in ceea ce priveste companiile aeriene. Din punct de vedere probabilistic, companiile care au mai multe zboruri prezinta un risc mai mare de a fi implicate in incidente. Exista un scoring care raporteaza numarul de evenimente la numarul de curse efectuate, iar clasamentul celor mai sigure 10 companii aeriene din lume, in baza acestui scoring, este urmatorul:

Top 10 cele mai sigure companii aeriene din lume

1. Finnair
2. Air New Zealand
3. Cathay Pacific
4. Emirates
5. Etihad
6. EVA Air
7. TAP Portugal
8. Hainan Airlines
9. Virgin Australia
10. British Airways

In final, sa mentionam cateva celebritati care se tem sa zboare cu avionul

Sunt multe nume aici: pe plan international vorbim de vedete ca Jennifer Aniston, Whoopi Goldberg, Sarah Jessica Parker, Kirsten Dunst, Cher, Colin Farrell, Ben Affleck, Woody Allen, iar pe plan local de Sorin Oprescu, Cristian Gatu, Marius Tuca, Marcel Pavel.

Un caz interesant este cel al fostului fotbalist olandez Dennis Bergkamp, cunoscut pentru teama sa aproape patologica de a zbura, teama care s-a amplificat dupa ce echipa nationala a Olandei a fost implicata intr-un incident aviatic in timpul Cupei Mondiale din 1994. Chiar daca nimeni nu a fost ranit in acel incident, Bergkamp nu a mai zburat de atunci niciodata, fapt care i-a adus porecla de “olandezul ne-zburator”.
 


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Revista GRATUITA
5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie

Aboneaza-te la Revista Gratuita Sanatatesistaredebine.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Iti oferim CADOU Raportul Special Gratuit "5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie".

Clic aici si spune parerea ta!

x


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Revista GRATUITA
5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie

CADOU Special pentru cititorii nostri

Un Raport Special de exceptie: "5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie".

Adauga mai jos adresa ta de email.
Vei primi Revista Gratuita si noutati zilnice

Recomandari editori



Cele mai citite stiri



Ultimele comentarii



Revista GRATUITA
5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie
CADOU Special pentru cititorii nostri

Un Raport Special de exceptie: "5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie".

Adauga mai jos adresa ta de email.
Vei primi Revista Gratuita si noutati zilnice