Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Fara nervi in trafic! Solutii pentru a elimina blocajele rutiere

de la 11 Oct. 2016 Exclusiv
Fara nervi in trafic! Solutii pentru a elimina blocajele rutiere Numarul total de autovehicule inmatriculate in Romania (inclusiv utilitare, remorci, camioane) este de 5 milioane. Iar dintre acestea, cca 1,2 milioane se inghesuiesc zilnic in Bucuresti, generand blocaje rutiere si o cantitate imensa de stres.
Tags: blocaj trafictrafic in bucurestidescongestionarea traficului

Cum se produce un blocaj rutier? Cauza principala, de fapt cam singura, o constituie aparitia unui element nou care afecteaza „curgerea” unei coloane de masini: un sofer ramane in pana, altul face o manevra imprudenta, trece un caine sau incepe o ploaie torentiala. Si coloana se opreste. Se formeaza instantaneu o coada.

Nu conteaza ca evenimentul care a provocat oprirea dispare relativ repede - blocajul rutier a fost initializat si el va fi alimentat cu noi si noi masini in partea din spate a cozii, chiar daca in partea din fata lucrurile s-au limpezit. Avem astfel un blocaj care, pentru un privitor sosit ceva mai tarziu, nu are nicio cauza evidenta. Desigur, nu vorbim aici de situatiile clare in care drumul se ingusteaza din cauza unor lucrari de constructii sau cand, Doamne-fereste!, se produce un accident.

In interiorul oraselor, cauzelor de mai sus li se adauga si altele: semafoare prost sincronizate, un politist care opreste o masina pentru a aplica o amenda, un sofer care forteaza interesectia sau chiar o baltoaca mare in mijlocul strazii.

Nu e nevoie, asadar, de prea mult pentru aparitia unui blocaj rutier - un incident, chiar si unul minor, este suficient. Dar, desigur, cu conditia esentiala ca in trafic sa existe deja un numar mare de masini.

Cum se poate rezolva problema

Din pacate, nu exista o solutie clara si universal valabila. In SUA, de exemplu, se discuta de zeci de ani pe acest subiect. Studiile facute au aratat ca in aceasta tara blocajele rutiere, inclusiv cele de pe autostrazi, duc la un consum suplimentar de 10 miliarde de litri de combustibil in fiecare an si ca fiecare sofer este usurat astfel, anual, de 710 $.

In ciuda acestor pierderi masive, americanii (nici macar ei) nu au reusit sa faca lucruri spectaculoase. Solutiile propuse de ei au fost urmatoarele:

1. Plasarea de semafoare la intrarile laterale pe autostrazi. Asadar, accesul masinilor din lateral este permis doar la anumite intervale de timp. In acest fel se evita aglomeratia, fara sa fie afectat sensibil confortul soferilor care vor sa intre pe autostrada – ei trebuie sa astepte un timp rezonabil.

Masura aceasta a avut doua efecte pozitive: a) capacitatea autostrazilor a crescut, in sensul ca, rarindu-se blocajele, tot mai multe masini au putut sa intre si sa circule fara probleme pe autostrada si b) numarul accidentelor s-a redus. Aceste rezultate au fost validate de un experiment facut pe una dintre autostrazi, in urma cu cativa ani, cand semafoarele laterale au fost inchise timp de o saptamana: in saptamana respectiva capacitatea autostrazii a scazut cu 14%, iar numarul accidentelor a crescut cu 26%. 

2. Infiintarea de benzi speciale pentru masinile cu mai mult ocupanti. Benzile HOV (High-Occupancy Vehicles) stimuleaza circulatia “la comun”, reducand astfel numarul masinilor pe autostrazi.

3. Adaugarea de benzi suplimentare. Imediat ce au aplicat aceasta masura, autoritatile rutiere din SUA au descoperit ca efectul pozitiv, desi a existat, nu a fost extraordinar. Motivul? La foarte scurt timp de la sporirea capacitatii unei autostrazi prin adaugarea de benzi noi a crescut si numarul de masini pe respectiva autostrada. Aglomeratia, asadar, s-a pastrat.

Explicatia pentru aceasta situatie a fost ca exista deja o “cerere latenta” din partea soferilor care voiau sa abordeze acea ruta, dar o evitau tocmai pentru ca stiau ca e aglomerata. Marirea capacitatii ei i-a determinat sa se razgandeasca.

Sa aruncam o privire si in Germania

Solutia anti-blocaje a nemtilor a fost sa impanzeasca asfaltul autostrazilor cu mii de senzori care furnizeaza permanent date despre numarul de masini care circula intr-o anumita directie si despre viteza lor de deplasare. Aceste date sunt prelucrate apoi computerizat, dupa un model matematic ce ia in considerare si date care arata ce s-a intamplat in trecut, si astfel se pot face previziuni destul de exacte privind posibilele blocaje.

Sistemul poate prevedea cu o acuratete de 80% ce se va intampla peste 60 de minute si cu o acuratete de 90% ce se va intampla peste 30 de minute. Si, in consecinta, emite avertizari radio. Vremea este si ea un factor important de care se tine cont, deoarece atunci cand ploua capacitatea strazilor scade cu cca 15%.

Se au in vedere si situatii foarte concrete. De exemplu, in Frankfurt se emite o prognoza speciala pentru ziua cand echipa locala de fotbal joaca cu Bayern Munchen (atunci sosesc fani din toate colturile Germaniei), diferita de prognoza din ziua cand joaca, de exemplu, cu Energie Cottbus, o echipa mai slab cotata.

La fel, Targul de Carte de la Frankfurt creeaza alt tip de trafic decat International Motor Show. In cazul celui de-al doilea eveniment, autoritatile iau in considerare experientele anilor trecuti si stiu ca vizitatorii au tendinta sa se urce in masini si sa vina toti exact la aceeasi ora, cu consecintele rutiere de rigoare.

Ironia e ca sistemul folosit de nemti, fiind foarte prompt, creeaza uneori efecte nedorite: soferii, auzind avertizarile la radio, aleg rute alternative si reusesc sa “mute” blocajele pe aceste rute. Iar blocajele prognozate initial nu se mai produc.

In final, iata o statistica interesanta:
Top 10 tari in functie de numarul de masini/1.000 de locuitori


1. SUA – 779
2. Luxemburg – 697
3. Islanda – 658
4. Australia – 619
5. Puerto Rico – 617
6. Italia – 571
7. Canada – 563
8. Noua Zeelanda – 560
9. Austria – 558
10. Germania – 558

Romania are 246 de masini/1.000 de locuitori. China – 128.
S-ar parea, deci, ca stam mai prost decat China, dar sa nu uitam ca blocajele sunt caracteristice marilor orase, deci comparatiile trebuie facute punctual. Din acest punct de vedere, Bucuresti-ul, cu cele 1,17 milioane de masini inmatriculate ale sale, e un loc mult mai confortabil decat Beijing-ul, care a sarit de 5 milioane.

 

 


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Revista GRATUITA
67 de trucuri care va ajuta sa preveniti stresul

Aboneaza-te la Revista Gratuita Sanatatesistaredebine.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Iti oferim CADOU Raportul Special Gratuit "67 de trucuri care va ajuta sa preveniti stresul".

Clic aici si spune parerea ta!

x


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Revista GRATUITA
67 de trucuri care va ajuta sa preveniti stresul

CADOU Special pentru cititorii nostri

Un Raport Special de exceptie: "67 de trucuri care va ajuta sa preveniti stresul".

Adauga mai jos adresa ta de email.
Vei primi Revista Gratuita si noutati zilnice

Recomandari editori



Cele mai citite stiri



Ultimele comentarii



Revista GRATUITA
67 de trucuri care va ajuta sa preveniti stresul
CADOU Special pentru cititorii nostri

Un Raport Special de exceptie: "67 de trucuri care va ajuta sa preveniti stresul".

Adauga mai jos adresa ta de email.
Vei primi Revista Gratuita si noutati zilnice