Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Cat de avansata este tranzitia spre automobilul electric?

de la 12 Feb. 2017 Exclusiv
Cat de avansata este tranzitia spre automobilul electric? Mai putin de 40 km pe zi. Atat parcurge, in medie, un european cu masina personala, cea mai mare parte din distanta fiind reprezentata de drumul dus-intors la serviciu. Nu e mult deloc si pentru aceasta deplasare cotidiana un automobil electric este ideal.
Tags: automobilul electrictransport auto urbannissan leaftoyota

Economic, silentios, redus ca dimensiuni si cu poluare zero, automobilul electric constituie o varianta demna de luat in considerare. E-adevarat, oamenii continua sa cumpere masini mari, ale caror performante le depasesc in mod clar nevoile zilnice de deplasare, pentru ca au in vedere si perioada concediilor, cand cerintele sunt altele.

Totusi, tranzitia spre automobilul electric a inceput. In Paris sau Oslo exista deja infrastructura necesara, cu statii de alimentare si tot tacamul. Specialistii estimeaza ca pana in 2050 unul din patru automobile aflate in circulatie va fi electric.

Vazut din exterior, un automobil electric arata exact ca unul clasic. La o privire mai atenta, va fi evident ca nu are teava de esapament si rezervor de benzina, dar structura de baza este practic aceeasi.

Odata ce ridicati insa capota, diferentele devin esentiale: gasiti acolo un motor care nu are nevoie de ulei, reglaje sau filtre de tot felul. Un motor a carui functionare se bazeaza pe un set de acumulatori si pe un regulator care controleaza permanent puterea trimisa, astfel incat motorul sa nu se arda. In rest, sistemele sunt cele obisnuite: transmisie, frane, aer conditionat, airbaguri etc.

Un exemplu recent: modelul Ford Focus Electric, care atinge o viteza maxima de 130 km/h. Este alimentat cu o baterie cu litiu ce necesita 3 ore pentru reincarcare si foloseste o aplicatie smartphone conectata la computerul de bord care ii furnizeaza soferului informatii utile: ce distanta mai poate parcurge cu energia disponibila in acel moment si care sunt statiile cele mai apropiate pentru reincarcare.

Ca sa se ajunga insa la asemenea performante a fost nevoie de un drum destul de lung.

Scurta istorie

In ciuda a ceea ce ati putea crede, automobilul electric nu este o inventie noua. Istoria lui incepe in S.U.A., in 1838 (da, ati citit bine!), cu 52 de ani inainte de aparitia variantei cu motor cu ardere interna. A fost automobilul care a dominat sfarsitul secolului XIX si inceputul secolului XX. A captat atentia inginerilor si a beneficiat constant de imbunatatiri, astfel ca in jurul anului 1900 era cel mai bine vandut vehicul pe piata americana, cu un maxim al productiei atins in 1912.

Isi depasea net rivalii - automobilele cu aburi sau cu benzina – prin cateva avantaje majore. De exemplu, nu avea vibratii, nu emana mirosuri neplacute, nu producea zgomot, nu trebuia pornit cu manivela si nu necesita schimbarea vitezelor (operatie care se facea foarte anevoios la varianta pe benzina).

Nici automobilul cu aburi nu necesita schimbarea vitezelor, dar suferea in schimb prin faptul ca in zilele geroase avea nevoie chiar si de 45 de minute pana sa porneasca. In plus, reteaua de drumuri nu era foarte dezvoltata, drumurile bune existau doar in interiorul oraselor, deci majoritatea deplasarilor erau scurte. Un aspect ideal pentru vehiculele electrice, care aveau o autonomie redusa: sub 30 km, cu o viteza maxima de 22 km/h.

Perioada de declin

Declinul a inceput dupa 1912, ca efect al mai multor factori:

• s-a dezvoltat infrastructura, orasele erau acum conectate printr-un sistem de sosele bine pus la punct, fapt care a dus la nevoia de autovehicule cu autonomie mai mare;
• petrolul texan a permis scaderea pretului benzinei pana la un pret accesibil oricui;
• inventarea demarorului electric a eliminat pornirea cu manivela;
• productia de masa initiata de Henry Ford a scazut pretul automobilelor cu benzina la cca 35% din pretul celor electrice.

Pana in 1935, automobilele electrice erau practic disparute de pe piata auto. De-abia dupa 1960 ele au revenit din nou in atentie, ca posibila solutie pentru reducerea emisiilor de gaze in atmosfera si pentru diminuarea importurilor de petrol.

Situatia actuala

Progresul a fost insa relativ lent, rezultate notabile s-au inregistrat dupa 1990. General Motors a preferat, de exemplu, sa proiecteze si sa construiasca de la zero un automobil electric, in loc sa modifice o varianta deja existenta. A rezultat astfel EV1, cu o viteza maxima de 125 km/h si care accelera de la 0 la 80 km/h in cca 7 secunde. Problema era insa, din nou, autonomia redusa, sub 150 km.

Nici astazi lucrurile nu stau cu mult mai bine privind distanta parcursa la o singura incarcare a bateriei. Cam 200 km, atat poate parcurge fara oprire o masina electrica moderna. E necesara, asadar, o infrastructura solida, cu puncte de reincarcare dese si amplasate in locuri accesibile. In plus nu trebuie neglijata nici problema timpului necesar reincarcarii: 3-8 ore. Si, ca sa nu ascundem nimic, sa spunem si ca pretul unei astfel de masini este foarte piperat, de ordinul zecilor de mii de euro.

Sa nu uitam insa ideea de baza: automobilul electric este vehiculul ideal pentru deplasarea cotidiana, in interiorul oraselor, pe distante scurte. Daca ne concentram asupra acestui aspect, avantajele devin imediat evidente:

1) reducerea drastica a poluarii urbane (ca fapt divers, sectorul transporturi este responsabil pentru o cincime din emisia de gaze cu efect de sera din Uniunea Europeana);

2) reducerea zgomotului. Automobilul electric este foarte silentios, dar acest avantaj constituie totodata si un dezavantaj: pietonii sunt obisnuiti sa auda cand se apropie o masina si, nemaifiind avertizati de zgomotul motorului, e posibil ca ei sa faca miscari imprudente.

3)  economia de energie. S-a calculat ca aceasta economie este maxima la deplasarea cu viteze mici si la un regim de condus cu porniri si opriri dese, adica exact situatia din orase.

Ce spun marile firme producatoare de automobile?

Toate firmele mari sunt interesate de automobilul electric. O pozitie reticenta are insa Toyota, fapt surprinzator din moment ce aceasta firma a investit masiv in variantele hibrid si s-a afirmat tocmai prin preocuparea ei pentru tehnologii ecologice.

„Timpul automobilului electric nu a sosit inca”, spune Masatami Takimoto, vicepresedintele Toyota. „Un automobil electric intr-adevar perfomant ar avea nevoie de o baterie pe care tehnologia actuala nu o poate realiza.” Daca asa stau lucrurile, inseamna ca firmele concurente au cheltuit miliarde pe un produs care va „decola” destul de greu. Daca nu, inseamna ca Toyota, prin strategia ei actuala, a pierdut deja mult teren.

Concurentii directi, Nissan si Mitsubishi au propriile lor strategii. Aceste firme au investit putin in tehnologia hibrid si spera sa faca saltul direct la varianta electrica. Modelul Leaf de la Nissan, de exemplu, ar putea fi primul automobil electric realizat in productie de masa. Atinge 145 km/h, are o autonomie de 160 km si costa intre 25.000 si 33.000 de dolari.

 


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 4.75 din 5 - 2 voturi.
Revista GRATUITA
5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie

Aboneaza-te la Revista Gratuita Sanatatesistaredebine.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Iti oferim CADOU Raportul Special Gratuit "5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie".

Clic aici si spune parerea ta!

x


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Revista GRATUITA
5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie

CADOU Special pentru cititorii nostri

Un Raport Special de exceptie: "5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie".

Adauga mai jos adresa ta de email.
Vei primi Revista Gratuita si noutati zilnice

Recomandari editori



Cele mai citite stiri



Ultimele comentarii



0
Revista GRATUITA
5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie
CADOU Special pentru cititorii nostri

Un Raport Special de exceptie: "5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie".

Adauga mai jos adresa ta de email.
Vei primi Revista Gratuita si noutati zilnice