Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Cand vom avea pe strazi masini care se conduc singure?

de la 28 Aug. 2016 Exclusiv
Cand vom avea pe strazi masini care se conduc singure? In mai putin de un deceniu, ideea de masina fara sofer a avansat de la stadiul de “Putin probabil” la cel de “In curand”. De fapt la “Foarte in curand”, daca ne gandim ca tehnologia driverless este functionala in momentul de fata si a fost testata cu succes de cei de la Google.
Tags: masina fara soferself drivinggoogle chauffeur

95% din accidentele rutiere din intreaga lume au drept cauza eroarea umana. Ca urmare, e de inteles preocuparea constructorilor de autoturisme de a pune la punct o masina fara sofer uman. O masina care sa se conduca singura, gestionata de un software performant, permanent atent la drum si la semnele de circulatie si pe care nu-l intereseaza excesul de viteza sau teribilismele la volan. Dar cat de avansat este proiectul unei asemenea masini?

Foarte avansat. Am amintit deja de cei de la Google, realizatorii programul Google Chauffeur care, prin intermediul unui sistem complicat de lasere, radare si camere video montate pe masini de serie, a permis, inca din 2012,  parcurgerea a nu mai putin de 500.000 km fara accidente. Iar pe YouTube pot fi urmarite o multime de clipuri care arata performantele acestui program. Doar ca deocamdata e vorba de performante “simple”, cum ar fi parcarea, mersul in linie dreapta pe autostrada sau parcurgerea unor zone urbane cu trafic lejer.

Adevarul este ca sunt inca multe probleme de rezolvat cu masina care se conduce singura. De exemplu, o astfel de masina nu se descurca daca marcajele rutiere de pe carosabil sunt uzate sau, mai rau, daca sunt acoperite de zapada. Aceeasi problema pentru situatiile in care ploua abundent sau e ceata.

In plus, detaliile atipice ale mediului inconjurator – o prapastie langa un drum de munte – sunt inca dificil de interpretat de sistemul pus la punct de Google, sistem care se poate dovedi depasit si in conditiile de trafic intens din marile orase: masini care ies de pe stradutele laterale, biciclisti si pietoni imprudenti, semne de circulatie care necesita corelatii suplimentare (interzis virajul la stanga in intervalul 6 a.m.-8 p.m.).

Iar lista problemelor continua:

1. Cine raspunde in cazul in care se produce un accident? Oare softul masinii a luat decizia corecta in situatia respectiva? Nu cumva este vorba despre o eroare de programare? Ar fi putut fi evitat accidentul daca la volan s-ar fi aflat un sofer in carne si oase? Etc. Stabilirea vinovatiei intr-un asemenea caz se poate dovedi un demers interminabil.

2. Cat de eficient este protejat softul masinii impotriva hackerilor? E o intrebare vitala, deoarece, daca softul este vulnerabil, un hacker poate trimite o masina cu viteza maxima in primul stalp sau poate crea o serie de accidente (doar din taste), paralizand un intreg oras.

3. Ce se intampla cu datele inmagazinate in memoria masinii? Unde si cand a circulat masina respectiva, cu ce viteza, cat a stationat intr-un anumit loc etc… Utilizarea acestor date pentru refacerea traseului dintr-o anumita zi poate fi utila Politiei rutiere sau companiilor de asigurari, dar lucrurile devin sensibile daca aceleasi date ajung la un concurent in afaceri sau la o sotie geloasa.

Adaugati la toate aceste probleme si necesitatea parcurgerii unui traseu complex pana la aprobarea unei productii de serie a masinilor self-driving si veti obtine o imagine mai clara a dificultatilor cu care se confrunta acest produs. Nu uitati, orice vehicul trebuie sa indeplineasca o serie de conditii pentru a-i fi permisa circulatia pe drumurile publice – conditii de siguranta, in primul rand – si, ca urmare, el trebuie testat asiduu si imbunatatit continuu. Iar asta dureaza ani de zile.

Plus ca, intr-un domeniu atat de important si de nou cum este cel al masinilor self-driving, este clar ca autoritatile implicate in aprobarea unei productii de serie vor fi mult mai putin entuziasmate decat Google si vor manifesta exigenta maxima. Ca sa nu mai spunem ca standardele pe care aceste autoritati ar trebui sa le aplice in masurarea performantelor masinilor fara sofer nu exista inca.

Totusi, asa cum mentionam mai sus, aparitia acestor vehicule pe sosele se va produce destul de curand – pana in 2020 sau chiar pana in 2017, dupa cum declara Anthony Levandowski, managerul de proiect de la Google. Argumentul lui? Presiunea enorma care se pune pentru sporirea sigurantei pe sosele, presiune care, evident, va grabi mersul lucrurilor.

In sprijinul optimismului sau exista, de altfel, si un studiu realizat in SUA care arata ca daca 90% din masinile prezente pe autostrazile americane ar fi de tipul self-driving atunci s-ar salva in fiecare an 21.700 de vieti si s-ar economisi 447 de miliarde $, suma care in acest moment este irosita din cauza accidentelor, blocajelor rutiere si a altor probleme legate de traficul neoptimizat.   

Sa recunoastem, sunt niste avantaje majore. Si ele atenueaza regretul soferilor care, prin aparitia masinilor self-driving, s-ar simti privati de placerea condusului.

Totusi, nu e obligatoriu ca sofatul clasic sa dispara, cel putin nu in urmatoarele decenii. Dieter Zetsche, director executiv la Mercedes-Benz, spune ca scopul de a avea un trafic fara accidente poate fi atins si prin alte metode. “Noi mergem pe varianta in care soferul este cel care conduce masina si in care softul intervine doar daca se creeaza un pericol iminent. Speram ca reglementarile din anii viitori sa ne permita sa continuam in aceasta directie.”

E o pozitie interesanta, dar, in mod clar, aceasta varianta propusa de Mercedez-Benz este doar una de tranzitie. Si asta din urmatorul motiv: poate ca nu vom avea masini self-driving chiar pana in 2020, dar perspectiva unui trafic cu zero accidente este mult prea tentanta pentru ca aceste masini sa nu se impuna in viitorul apropiat. Cat despre impatimitii sofatului clasic, acestia vor avea cu siguranta la dispozitie... simulatoare.  

 


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Revista GRATUITA
5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie

Aboneaza-te la Revista Gratuita Sanatatesistaredebine.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Iti oferim CADOU Raportul Special Gratuit "5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie".

Clic aici si spune parerea ta!

x


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Revista GRATUITA
5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie

CADOU Special pentru cititorii nostri

Un Raport Special de exceptie: "5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie".

Adauga mai jos adresa ta de email.
Vei primi Revista Gratuita si noutati zilnice

Recomandari editori



Cele mai citite stiri



Ultimele comentarii



0
Revista GRATUITA
5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie
CADOU Special pentru cititorii nostri

Un Raport Special de exceptie: "5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie".

Adauga mai jos adresa ta de email.
Vei primi Revista Gratuita si noutati zilnice