Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Cum sa eviti ingrasarea pe fond de stres?

de la 22 Mai. 2016
Cum sa eviti ingrasarea pe fond de stres? Stresul reprezinta principalul factor nociv prezent in viata omului modern, fiind responsabil pentru acutizarea unui numar impresionant de afectiuni, dar si pentru declansarea altora, mai ales atunci cand este asociat cu sedentarismul.
Tags: crestere in greutatestressomnalimentatie echilibratacortizolhormoni

Stresul incurajeaza excesele de orice fel, pentru ca, intr-un astfel de context, creierul simte nevoia unor momente de respiro prin oferirea unor recompense, de cele mai multe ori sub forma de tutun, cafea sau alimente dulci.

De asemenea, s-a observat ca, pe fond de stres, cantitatea alimentelor ingerate creste, tocmai din dorinta de a prelungi starea de bine de care creierul nostru are nevoie.

Apar astfel o serie de boli metabolice, cea mai frecventa fiind diabetul zaharat, care afecteaza in timp functionarea normala a altor organe importante, precum rinichii sau inima.

In cazul persoanelor sedentare, aceste excese alimentare determina cresterea in greutate si, in unele cazuri, aparitia obezitatii, care se soldeaza printre altele cu instalarea anxietatii si, finalmente, a depresiei.

Alimentatia dezechilibrata se prezinta in general ca orice alta dependenta, astfel ca renuntarea la obiceiurile nesanatoase necesita vointa si timp. Ceea ce ingreuneaza procesul este faptul ca, oricat ne-am dori, este imposibil sa eliminam stresul din viata de zi cu zi, asa ca va trebui sa il acceptam si sa facem fata provocarilor pe care ni le aduce.

Iata cateva metode prin care putem evita ingrasarea sub impactul stresului:

Incearca pauzele active

Miscarea reprezinta o modalitate rapida de a iti detensiona organismul. Circulatia sanguina este mai rapida, ceea ce contribuie la reducerea cantitatii de cortizol din organism, cunoscut drept "hormonul stresului".

In acelasi timp, prin exercitiu fizic, se elibereaza o cantitate semnificativa de "hormoni ai fericirii", endorfinele, care actioneaza ca un analgezic natural asupra organismului. In cazul in care nu ai timp sa faci prea multa miscare, poti alege sa faci o plimbare scurta, dupa masa, ajutandu-ti metabolismul sa proceseze mai eficient mancarea.

De asemenea, o plimbare scurta reprezinta si timp important petrecut cu tine, ajutandu-te sa te destresezi. Incearca acest exercitiu si vei simti imediat diferenta.

Pastreaza controlul asupra portiilor de mancare

Atunci cand suntem stresati, avem tendinta de a manca mult si nesanatos, iar rezultatele se vor vedea in scurt timp, la nivelul tesutului adipos. Nu te grabi atunci cand mananci, incearca sa savurezi mancarea si sa acorzi atentie sentimentului de satietate.

De altfel, oricat de foame ti-ar fi, vei observa ca, de obicei, te saturi mancand doar jumatate din portie, cealalta jumatate fiind consumata mai mult de placere, nu de nevoie.

Renuntand sa mananci mai mult decat ai nevoie, vei elimina si sentimentul de vinovatie care se instaleaza dupa fiecare masa copioasa, evitand astfel intrarea intr-un cerc vicios din care se iese cu greu.

Renunta la dietele stricte

O dieta intr-o perioada incarcata nu va face decat sa contribuie la cresterea nivelului de stres din organism, si chiar sa provoace depresie daca rezultatele nu sunt in conformitate cu asteptarile. O dieta nu reprezinta o metoda de a evita ingrasarea atunci cand avem un stil de viata sedentar si ne luptam cu stresul.

De cele mai multe ori, acestea implica un consum redus de calorii si de substante nutritive, ceea ce face ca organismul sa fie si mai vulnerabil in lupta cu stresul. Incearca sa adopti un regim echilibrat, bogat in legume si fructe proaspete si in grasimi santoase.

De asemenea, este important sa te hidratezi corespunzator si sa iti acorzi, din cand in cand, cate o recompensa, fie ca este vorba despre o prajitura sau o inghetata. Nu exagera insa, si incearca sa iti stabilesti o limita pe care sa o respecti, pe parcursul unei saptamani.

Alege gustari sanatoase

Daca esti nevoit sa petreci mult timp in fata calculatorului si lucrezi sub presiunea termenelor limita, probabil esti familiar cu dorinta de a "rontai" cate ceva in mod constant. Din cauza stresului si a faptului ca nivelul de zahar din sange creste, simtim nevoia sa mancam ceva dulce, sau, in unele cazuri, alimente sarate.

Incearca pe cat posibil sa inlocuiesti ciocolata si snacksurile cu miere, fructe si legume proaspete, cu sucuri naturale sau ceaiuri. In felul acesta iti vei mentine greutatea corporala si vei avea un tonus bun pe durata intregii zile.

Inlocuieste nevoia de dulce cu orice alta recompensa care nu are legatura cu mancarea, fie ca este vorba despre ascultat muzica sau vizionarea unui episod din serialul preferat.

Renunta la cafeina

Atunci cand combini stresul cu cafeina, nivelul de cortizol creste mai mult decat in conditii normale de stres. O cana de cafea poate amplifica starea de agitatie in care te afli deja, contribuind in acelasi timp si la deshidratarea organismului, avand in vedere ca este un diuretic puternic.

Incearca sa inlocuiesti cafeaua normala cu cea decofeinizata.

Traieste in prezent

O cantitate semnificativa de stres este cauzata mai putin de momentul prezent, si mai mult de proiectiile pe care ni le facem cu privire la viitorul apropiat.

Asadar, atunci cand speli vase sau faci curat, incearca sa te concentrezi la lucrurile simple pe care le faci, si evita sa dai frau liber imaginatiei, pentru ca in momentele de stres, imaginatia nu aduce prea multe lucruri bune, fiind tentat sa faci constant proiectii negative.

Simte apa care iti uda mainile, acorda atentie mirosului detergentului de vase si incearca sa te concentrezi la lucrurile simple pe care le faci, chiar daca initial ti se va parea dificil. Cu timpul iti va fi mult mai usor.

Mediteaza

Chiar si doar 10-15 minute de meditatie pe zi pot face diferenta. Incearca sa iti acorzi o astfel de pauza atunci cand simti ca este momentul potrivit si stii ca nu vei fi deranjat de catre altcineva.

Cel mai important lucru pe care trebuie sa il faci este sa te concentrezi pe inspiratie si expiratie. In felul acesta vei reduce stresul resimtit de corp si vei putea inlocui recompensele alimentare cu cateva minute de meditatie.

Pe masura ce perseverezi, vei simti nevoia sa faci iti faci un obicei din a medita. Poti sa incepi cu 5 minute pe zi, putand creste ulterior pana la 15-20 de minute.

Odihneste-te suficient

Cea mai eficienta metoda de combatere a stresului este somnul. Incearca sa te odihnesti suficient, pentru ca corpul percepe lipsa orelor de odihna ca pe un stres major.

Lipsa somnului creste nivelul de cortizol din sange, la fel si dorinta de a manca, fiind in acelasi timp responsabil pentru cresterea in greutate.

Persoanele care nu se odihnesc suficient resimt mai profund nevoia de a consuma alimente dulci sau sarate, in timp ce un somn de 7-9 ore odihnitor te poate face sa mananci mai putin si, implicit, sa ai un tonus mai bun.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 4 voturi.
Revista GRATUITA
5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie

Aboneaza-te la Revista Gratuita Sanatatesistaredebine.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Iti oferim CADOU Raportul Special Gratuit "5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie".

Clic aici si spune parerea ta!

Alte articole similare pentru fiecare cuvant


x


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Revista GRATUITA
5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie

CADOU Special pentru cititorii nostri

Un Raport Special de exceptie: "5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie".

Adauga mai jos adresa ta de email.
Vei primi Revista Gratuita si noutati zilnice

Recomandari editori



Cele mai citite stiri



Ultimele comentarii



0
Revista GRATUITA
5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie
CADOU Special pentru cititorii nostri

Un Raport Special de exceptie: "5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie".

Adauga mai jos adresa ta de email.
Vei primi Revista Gratuita si noutati zilnice