Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Cat de sigure sunt lifturile din Romania?

de la 09 Aug. 2016 Exclusiv
Cat de sigure sunt lifturile din Romania? In Romania sunt peste 40.000 de lifturi, dintre care 17.000 in Bucuresti. Cele mai multe au fost instalate acum 30-40 de ani si au o durata de viata depasita.
Tags: lifturisiguranta lifturiloristoria liftului

Lifturile vechi ar trebui inlocuite, spun specialistii, dar problema e ca un lift nou costa in jur de 25.000 de euro si putine asociatii de locatari isi permit acest efort financiar. Ca urmare, solutia consta in intretinerea si repararea celor vechi. Si nu trebuie sa va speriati, acestea isi fac inca treaba, iar accidentele sunt relativ rare si nu au neaparat legatura cu vechimea lifturilor.

Oricat de rau ar arata un ascensor, daca el este lasat sa functioneze de catre firma de intretinere, inseamna  ca sistemele lui de securitate functioneaza. Si asta conteaza in primul rand. E-adevarat, cu cat este mai vechi, cu atat se strica mai des, dar asta nu inseamna neaparat un pericol. Daca cineva ramane blocat in lift, este relativ in siguranta acolo. Trebuie doar sa astepte  interventia personalului specializat si sa nu incerce sa iasa singur sau cu ajutorul vecinilor.

Accidentele care se produc au ca principala cauza tocmai nerespectarea acestei reguli. Cabina se blocheaza intre etaje, iar persoana aflata inauntru nu asteapta sosirea mecanicilor de la firma de intretinere. Reuseste sa deschida usa si incearca sa iasa, moment in care poate cadea in putul liftului, in golul dintre cabina si planseul palierului. Din acest motiv, exista in lucru niste proiecte tehnice care sa nu mai permita deschiderea usii liftului daca acesta se blocheaza intre etaje.

Desigur, disconfortul psihic al celui blocat in lift este mare, dar trebuie stiut ca firma care se ocupa de intretinere este obligata sa intervina in maximum 30 de minute. Nu e un capat de lume. Retineti, asadar, pericolul este mai mare daca incercati sa iesiti singur decat daca ramaneti in cabina si asteptati ajutor specializat. Niciunul dintre locatari, chiar daca are o pregatire tehnica, nu este in masura sa va ofere acest ajutor.

Alta cauza a accidentelor este deschiderea usii de acces si pasirea in gol, deoarece cabina nu se afla la nivelul palierului. De obicei, asta se intampla pentru ca cineva a fortat deschiderea usii din exterior si a lasat-o asa, fapt coroborat cu lipsa iluminarii. Nu intamplator, becurile din lift sunt montate in spatele unor geamuri armate, ca masura contra vandalizarii.

Daca analizati relatarile din presa privind accidentele din ultimii ani, veti vedea ca marea lor majoritate se incadreaza intr-una dintre cele doua situatii de mai sus. Iar specialistii ISCIR (Inspectia de Stat pentru Controlul Instalatiilor de Ridicat) confirma si ei faptul ca evenimentele de acest gen au loc, cel mai frecvent, din motive care nu tin de lift sau de intretinerea lui.

90% din lifturile existente in Romania sunt vechi

Unele sunt chiar foarte vechi, de prin anii '50-'60, si pentru ele nici nu prea se mai gasesc piese de schimb. Cel mai vechi lift functional din tara este, se pare, un lift din Cluj pus in functiune in 1910 si care mai pastreaza inca una dintre usi, geamul, tamplaria si oglinzile originale. O varsta venerabila are si liftul Spitalului de Boli Infectioase Constanta, montat in 1938.

Specialistii spun ca, prin lege, un lift este garantat 10 ani, dar daca este intretinut corespunzator poate rezista si 100 de ani. Cel mai sigur este insa sa se inlocuiasca liftul vechi cu unul nou, dar problema, cum spuneam, sunt banii: un lift nou costa cca 25.000 de euro. Unele asociatii de locatari au rezolvat situatia prin bartere cu firmele de publicitate sau de telefonie mobila - un lift nou contra dreptului de a amplasa afise de mari dimensiuni pe fatada blocului sau o antena GSM pe terasa.

Pentru alte asociatii insa lucrurile nu se prezinta prea bine: o reparatie capitala nu poate fi avuta in vedere, in conditiile in care de-abia se strang bani pentru revizia generala.

Ca o curiozitate...

...Romania detine cel mai inalt turn de testat ascensoare din Europa. Are 114 metri, este amplasat in zona Podului Grant din Bucuresti si nu a fost folosit niciodata. A fost construit dintr-un capriciu al lui Ceausescu, pentru ca acesta voia o testare sigura a celor 55 de lifturi care urmau sa fie montate in Casa Poporului.

Pentru teste era suficient turnul de 37 de metri existent deja la fabrica de ascensoare IFMA, dar ambitiile de megaloman ale dictatorului si-au spus cuvantul: Romania trebuia sa aiba cel mai inalt turn de acest fel din Europa. Astfel a aparut “tarusul de beton”, o cladire-par infipta 22 de metri in pamant, considerata cea mai sigura cladire din tara in caz de cutremur – nu se poate rupe, nu se poate rasturna.

In 1998 fabrica IFMA a fost cumparata de Ion Tiriac si s-a zvonit ca turnul va deveni parte integranta dintr-un ansamblu rezidential care sa il “imbrace” de jur-imprejur, astfel incat puturile lui sa fie folosite pentru instalarea de lifturi pentru locatari. Proiectul a fost insa abandonat, iar in momentul de fata turnul gazduieste panouri publicitare si antene radio-tv si GSM.

Scurta istorie a lifturilor

Cum ar arata astazi orasele lumii daca nu s-ar fi inventat liftul? Nu e greu sa ne imaginam: cladirile ar avea toate maximum 5-6 etaje. Nu am vedea nicaieri zgarie-nori, centre de afaceri cu 30 de etaje si nici hoteluri maiestuoase. Si orice nou proiect de dezvoltare urbanistica ar avea in vedere doar extinderea pe orizontala, concomitent cu extinderea infrastructurii de transport si utilitati. Un oras cu 2 milioane de locuitori s-ar  intinde probabil pe 1.000 de kilometri patrati. Pentru comparatie, Bucuresti-ul are 228 kmp.

Nevoia de transport vertical este la fel de veche ca civilizatia insasi. Primele variante de elevatoare constau in simple platforme legate cu franghii si erau actionate prin intermediul scripetilor de catre oameni sau animale. Se foloseau in special pentru transportul marfurilor, iar o aplicatie interesanta o gasim in Roma antica, unde elevatoarele ridicau gladiatorii si animalele salbatice la nivelul arenei Colosseum.

Ele au devenit foarte necesare odata cu inceputul revolutiei industriale, in secolul 19, cand transportau materii prime si marfuri in fabrici. Se foloseau variante hidraulice, cu piston si cilindru care utilizau presiunea apei sau a uleiului pentru a ridica platformele/cabinele, dar acestea aveau un mare dezavantaj: pentru ca pistonul sa poata efectua o cursa completa era nevoie ca sub cladire sa se sape un put in care pistonul sa se retraga cand platforma era la sol.

Mult mai practica din punct de vedere constructiv era varianta cu franghii/cabluri, doar ca aceste lifturi erau considerate atunci periculoase. Franghiile se rupeau adesea, platformele cu marfuri si cabinele cu pasageri se prabuseau, iar efectele erau dramatice. Cel care  a rezolvat problema a fost americanul Elisha Otis, care in 1852 a inventat un dispozitiv de franare care intra automat in functiune daca franghia ceda.

El a si demonstrat eficienta inventiei sale in cadrul unei expozitii la New York cand, aflat intr-o cabina de lift ridicata la inaltime, a taiat franghia care o sustinea, sub ochii unei asistente numeroase. Cabina a cazut doar cativa centimetri inainte sa intepeneasca pe pozitie. Asadar, Otis nu a inventat liftul, ci acest dispozitiv de franare automata, absolut necesar pentru functionarea sigura a lifturilor. Importanta inventiei sale devine evidenta daca spunem ca aceasta, alaturi de structura de rezistenta cu grinzi de otel, a permis aparitia constructiilor inalte si a marcat astfel inceputul erei zgarie-norilor.

In momentul de fata, exista cca 1,7 milioane de lifturi Otis in 200 de tari din intreaga lume.

 


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Revista GRATUITA
5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie

Aboneaza-te la Revista Gratuita Sanatatesistaredebine.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Iti oferim CADOU Raportul Special Gratuit "5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie".

Clic aici si spune parerea ta!

x


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Revista GRATUITA
5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie

CADOU Special pentru cititorii nostri

Un Raport Special de exceptie: "5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie".

Adauga mai jos adresa ta de email.
Vei primi Revista Gratuita si noutati zilnice

Recomandari editori



Cele mai citite stiri



Ultimele comentarii



0
Revista GRATUITA
5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie
CADOU Special pentru cititorii nostri

Un Raport Special de exceptie: "5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie".

Adauga mai jos adresa ta de email.
Vei primi Revista Gratuita si noutati zilnice