Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Importanta dietei mediteraneene pentru combaterea stresului oxidativ

de la 01 Mar. 2016
Importanta dietei mediteraneene pentru combaterea stresului oxidativ O notiune mult vehiculata in ultimele decenii este cea de stres oxidativ. Se defineste ca dezechilibrul dintre oxidanti si antioxidanti, in favoarea oxidantilor, avand potential distructiv si patogenetic. Este bine de stiut ca substantele oxidante se formeaza in mod normal in decursul metabolismului aerob.
Tags: dieta mediteraneana

Cand asa ceva se intampla, mecanismele fiziologice antioxidante care inactiveaza agresorii indeparteaza moleculele alterate si repara leziunile. Acestea pot sa se dovedeasca insuficiente.

Un paradox al vietii terestre este ca molecula esentiala pentru traiul aerob, oxigenul, nu numai ca sta la baza metabolismului energetic si a respiratiei, dar este implicata si in multe afectiuni. In acestea intervin forme partial reduse ale oxigenului, denumite specii reactive de oxigen. Toate aceste molecule sunt inalt reactive datorita electronilor nepereche si joaca, in conditii fiziologice, roluri foarte importante in procese metabolice normale.

Sa amintim numai cicatrizarea leziunilor, echilibrul componentelor din sange, procesele imune (prin recrutarea de leucocite). In conditii de mediu anormale (expunere excesiva la caldura, radiatii ultraviolete, poluanti, substante chimice nocive), nivelul speciilor de oxigen creste dramatic, rezultand grave leziuni celulare. Doar in aceste circumstante putem vorbi despre stres oxidativ, problema cu care omul modern pare sa se confrunte tot mai frecvent.

In practica, multe situatii pot duce la conditii de stres oxidativ. O afectiune in care oxidarile reprezinta o cauza importanta este diabetul zaharat de tip 2. In aceasta boala, rezistenta la insulina este componenta de baza, ea putand fi determinata de stresul oxidativ. Insa lucrurile sunt cu mult mai complicate. Insusi diabetul este generator de stres oxidativ, cu consecinte serioase: lezarea vaselor si aparitia aterosclerozei (ingrosarea vaselor).

Un alt grup de boli in care este implicat stresul oxidativ este cel al afectiunilor cardiovasculare. Ateroscleroza este o stare in care nivelul stresului oxidativ este ridicat, fiind caracterizata prin oxidarea lipidelor si proteinelor in peretele vascular. Un factor important in etiologia aterosclerozei este productia de LDL oxidate (colesterol “rau”), care este specifica etapelor timpurii de boala.

Implicarea stresului oxidativ in aterogeneza a dus chiar la ideea ca ar exista o “boala a mitocondriei”. Mitocondriile, organe mici ale celulei, sunt atat surse, cat si tinte ale stresului oxidativ si exista din ce in ce mai multe dovezi ca disfunctiile mitocondriale pot fi un mecansim relevant prin care factorii de risc cardiovascular determina aparitia leziunilor vasculare.

Stresul oxidativ este implicat intr-o multime de afectiuni: boala Parkinson, cataracta, degenerarea maculara a retinei, insuficienta cardiaca, dementa Alzheimer, infarctul miocardic, cancerul, sindromul de oboseala cronica etc.

Rolul dietei mediteraneene in lupta cu stresul oxidativ

Numerosi antioxidanti exista din abundenta in alimentele mediteraneene. De la legume si fructe, la uleiul de masline, practic o caracteristica a piramidei alimentare mediteraneene este densitatea maxima in factori antioxidanti ce actioneaza armonios. Numai uleiul de masline extravirgin, de exemplu, contine numerosi antioxidanti anticancerosi (terpene, lignani, secoiridoide, tirozol, squalene, acetozide, acizi fenil-propionici si multi altii), care au aratat, in numeroase studii, ca ne feresc de cancer mamar, colonic sau cutanat.

Niciun supliment, oricat de complex sau de modern, nu poate imita la perfectie aportul de antioxidanti asigurat de un model de alimentatie mediteranean!

Alimentatia mediteraneana pune accentul pe prospetime. In fiecare anotimp se mananca ce este caracteristic sezonului. Alimentele de origine animala sunt limitate la portii mici de peste si fructe de mare sau, rar, putina carne de miel, capra sau pui. Toate alimentele animale se folosesc mai degraba pentru a condimenta, pentru a da savoare felurilor de mancare, si nu pentru a fi o parte principala a dietei. In anumite zone se mananca portii medii de lapte, iaurt sau branza.

Caracteristicile dietei mediteraneene:
- principalele alimente sunt de origine vegetala: legume, fructe, produse din cereale integrale, paste, nuci, seminte
- alimentele sunt cultivate local si procesarea e redusa la strictul necesar
- principala sursa de grasime e uleiul de masline
- zilnic se mananca 25-35% din calorii sub forma de lipide, iar per total, maximum 8% din calorii vin din grasimi saturate
- branza si iaurtul se consuma in cantitati mici, dar zilnic
- carnea slaba si pestele se mananca cel mult saptamanal
- nu se mananca mai mult de 4 oua pe saptamana, cifra in care se includ si ouale folosite ca ingrediente in diferite preparate culinare
- desertul tipic e alcatuit din fructe
- carnea rosie trebuie sa se manance foarte rar, cel mult de cateva ori pe luna, cantitatea totala lunara nedepasind 350-450 g
- vinul se consuma moderat, in timpul mesei, dar nu reprezinta o componenta obligatorie a dietei.

Alimentatia se completeaza cu un regim adecvat de exercitii fizice, care sa promoveze o greutate sanatoasa.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Revista GRATUITA
67 de trucuri care va ajuta sa preveniti stresul

Aboneaza-te la Revista Gratuita Sanatatesistaredebine.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Iti oferim CADOU Raportul Special Gratuit "67 de trucuri care va ajuta sa preveniti stresul".

Clic aici si spune parerea ta!

x


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Revista GRATUITA
67 de trucuri care va ajuta sa preveniti stresul

CADOU Special pentru cititorii nostri

Un Raport Special de exceptie: "67 de trucuri care va ajuta sa preveniti stresul".

Adauga mai jos adresa ta de email.
Vei primi Revista Gratuita si noutati zilnice

Recomandari editori



Cele mai citite stiri



Ultimele comentarii



Revista GRATUITA
67 de trucuri care va ajuta sa preveniti stresul
CADOU Special pentru cititorii nostri

Un Raport Special de exceptie: "67 de trucuri care va ajuta sa preveniti stresul".

Adauga mai jos adresa ta de email.
Vei primi Revista Gratuita si noutati zilnice