Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Ce ascunde senzatia de foame si cum ii putem face fata?

de la 19 Iun. 2016
Ce ascunde senzatia de foame si cum ii putem face fata? Senzatia de foame a devenit atat o nevoie fiziologica, cat si una psihologica, astfel ca, pentru a o gestiona eficient, este necesara acordarea unei atentii deosebite asupra propriului stil de viata.
Tags: senzatie de foamenevoie fiziologicanevoie psihologicadietaproteinesportcarbohidrati

Oamenii au avut dintotdeauna o frica instinctuala (si necesara) de a nu ramane fara mancare. In mod natural, senzatia de foame reprezinta un simptom fizic ce anunta faptul care nivelul de energie din organism este redus, iar acesta trebuie sa creasca prin alimentarea cu hrana.

Insa, pentru tot mai multa lume, mancatul nu mai este de mult o simpla nevoie fiziologica ce trebuie satisfacuta, ci a devenit o placere aparuta intr-un context social dezechilibrat.

Exista o varietate de motive non-fiziologice pentru care mancam. Exista foamea pe fond de stres, sau foamea pe fondul plictiselii. Exista, de asemenea, foamea constanta cauzata de consumul preponderent de alimente false, de tip fast-food, care dau doar o aparenta senzatie de satietate, fara a ii asigura organismului aportul de nutrienti de care are nevoie.

Simtim nevoia de a gusta ceva atunci cand ne uitam la un film sau cand ne intalnim cu prietenii. Mancam in exces pentru ca ne place gustul, ori refuzam sa  mancam atunci cand ne este foame, tocmai pentru ca nu ne incanta oferta pe care o avem la dispozitie.

Practic, exista o multime de motive pentru care mancam sau nu, iar senzatia de foame a devenit doar unul dintre ele.

In prezent, consumam mai mult decat avem nevoie, iar acest lucru reiese din pleiada de boli de nutritie pe care le dezvoltam de-a lungul timpului.

Mai mult, incercam sa compensam o alimentatie dezechilibrata cu diete drastice, care ne duc in extrema cealalta si nu fac decat sa ignore nevoile reale ale organismului.

De multe ori se poate intampla sa confundam senzatia de foame cu cea de sete, pentru ca devenim din ce in ce mai putini atenti la semnalele organismului si acordam o atentie din ce in ce mai mare satisfacerii placerilor, printre care si a celei de a manca.

Mai suntem totusi capabili sa recunoastem senzatia de foame strict prin prisma necesitatii noastre fiziologice? Cum reusim sa o gestionam?

Iata cateva idei:

Trateaza foamea exclusiv ca nevoie fiziologica

Raspunde semnalelor normale pe care organismul ti le da si incearca sa mananci doar atunci cand simti ca iti este foame cu adevarat.

Fa diferenta intre nevoia psihologica de a manca, fie ca este vorba despre plictiseala, stres sau orice alt motiv, si alege sa te hranesti de cate ori ti se face foame.

Nu incerca sa te ghiftuiesti. Ridica-te de la masa inainte de a te satura si evita instalarea senzatiei de foame severa.

Pregateste un mic dejun substantial si programeaza-ti mesele

Principala solutie pentru eliminarea senzatiei de foame pe parcursul zilei este de a nu sari peste masa de dimineata si de a respecta urmatoarele mese ale zilei conform programului pe care ti l-ai stabilit.

Fa-ti un program in conformitate cu reactia organismului tau si vei observa ca, cu timpul, ti se va face foame doar atunci cand se apropie ora de masa.

Nu ignora importanta micului dejun, gandindu-te ca in felul acesta vei manca mai putin.

Din contra, ti se va face foame noaptea, iar mancatul noaptea aduce deservicii majore organismului.

Consuma proteine

In prezent, exista o intreaga dezbatere in lumea nutritionistilor in ceea ce priveste senzatia de satietate pe care o ofera consumul de dulciuri si carbohidrati pe termen scurt, si cea oferita de consumul de proteine.

Este dovedit insa faptul ca proteinele ofera o senzatie mai mare de satietate atat pe termen scurt, cat si pe termen lung, fie ca este vorba despre consumul de peste slab, carne rosie sau carne de pui.

Tocmai pentru ca sunt hranitoare si tin departe foamea pe perioade mai lungi, aceste alimente stau la baza dietelor si a regimurilor alimentare care urmaresc pierderea in greutate pe fondul reducerii aportului caloric.

Consuma fructe

Din diferite motive mai mult sau mai putin corecte, fructele au castigat o reputatie proasta in contextul dietelor, cel putin in cercurile persoanelor care isi doresc sa slabeasca si sa isi modeleze corpul printr-un program de antrenamente intens.

Foamea are legatura directa cu nivelul de glicogen stocat la nivelul ficatului. Atunci cand organismul este lipsit de glucoza ca principala sursa de energie, el apeleaza la glicogen, iar atunci cand si acesta este epuizat, se transmit catre creier o serie de semnale care stimuleaza senzatia de foame.

Asadar, refacerea rezervelor de glicogen va contribui la recastigarea senzatiei de plin si implicit, la eliminarea celei de foame.

Fructoza pe care fructele o contin, este necesara atunci cand ne dorim refacerea rezervelor de glicogen, astfel ca persoanele care includ in dieta lor cantitati moderate de fructe, se vor lupta mai putin cu senzatia de foame.

Nu exclude grasimile din alimentatie

O alimentatie bazata preponderent pe alimente sarace in grasimi nu va face decat sa creasca senzatia de foame.

Din punct de vedere psihologic, acest tip de alimente nu are acelasi efect benefic ca al consumului de proteine, asa ca trebuie sa adopti o dieta echilibrata pentru a iti atinge obiectivul.

Evita consumul excesiv de alcool

Este cunoscut faptul ca alcoolul in cantitati mari, genereaza senzatia intensa de foame.

De multe ori, aceasta este resimtita foarte profund, iar tendinta este de a consuma atat de multa mancare, incat e poate trece usor in extrema cealalta.

Acest lucru se intampla  si din cauza faptului ca alcoolul deshidrateaza, iar atunci cand este consumat in cantitati mari, senzatia de sete este adesea confundata cu cea de foame deja existenta.

Practica exercitii fizice

In multe cazuri, exercitiile fizice cresc pofta de mancare. Totusi, practicat cu moderatie, sportul are efecte benefice majore in plan psihologic.

Astfel, dupa o zi de antrenament, ne va veni mai greu sa consumam alimente pe fond psihologic, asa cum obisnuim sa facem in general.

Vom fi mult mai atenti la nevoia fiziologica si vom creste sansele de a ne hrani sanatos.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Revista GRATUITA
5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie

Aboneaza-te la Revista Gratuita Sanatatesistaredebine.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Iti oferim CADOU Raportul Special Gratuit "5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie".

Clic aici si spune parerea ta!

Alte articole similare pentru fiecare cuvant


x


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Revista GRATUITA
5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie

CADOU Special pentru cititorii nostri

Un Raport Special de exceptie: "5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie".

Adauga mai jos adresa ta de email.
Vei primi Revista Gratuita si noutati zilnice

Recomandari editori



Cele mai citite stiri



Ultimele comentarii



Revista GRATUITA
5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie
CADOU Special pentru cititorii nostri

Un Raport Special de exceptie: "5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie".

Adauga mai jos adresa ta de email.
Vei primi Revista Gratuita si noutati zilnice