Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

10 Feluri de a face diferenta dintre o terapie eficienta si una daunatoare

de la 22 Apr. 2016
10 Feluri de a face diferenta dintre o terapie eficienta si una daunatoare In ciuda metodelor care le diferentiaza, toate terapiile eficiente au cateva trasaturi in comun.
Tags: sanatate mentalaterapie

Din momentul in care Freud a inceput prima data experimentarea terapiei prin comunicare, terapeutii au dezvoltat multe si diverse metode de abordare a pacientului. Psihoterapia astazi cunoaste multe varietati. Psihoanalistul iti va cerceta atent inconstientul; specialistul in comportamente iti va rearanja modelele comportamentale; terapeutul cognitiv va provoca gandurile tale irationale; umanistul iti va oferi un spatiu sigur in cadrul caruia sa iti poti activa propria tendinta de actualizare de sine; terapeutul realist te va ghida spre alegerea acelor comportamente care sa iti usureze conectarea cu ceilalti; terapeutul feminist iti va arata cum problemele tale personale sunt manifestari ale unei politici patriarhale de oprimare si asa mai departe.

 

In aceasta varietate de abordari, nici una dintre teorii sau tehnici nu detine monopolul vindecarii sigure. Functie de contextul particular – cand, unde, cum si cu cine sunt folosite – abordari multiple, explicatii si interventii se pot dovedi eficiente si folositoare, sau, in acelasi timp, ineficiente si chiar daunatoare. Luand toate acestea in calcul, alaturi de nesfarsita varietate de alegeri, cum ar putea potentialii clienti sa faca deosebirea dintre o terapie buna si una daunatoare?

 

Ei bine, la fel cum toate vinurile, in ciuda marii lor diversitati in ceea ce priveste gustul, pretul sau modul de prezentare – au in comun acelasi ingredient activ (strugurii), asa se intampla si cu terapia. Dedesubtul diversitatii de suprafata, toate terapiile bune au aceleasi cateva principii calauzitoare. Acesti factori comuni sunt de fapt responsabili pentru cea mai mare parte din procesul de vindecare care se intampla in cursul terapiei.

 

Iata aici o lista a 10 ingrediente de baza care ar trebui sa stea la baza oricarei terapii eficiente.

 

1. O terapie buna nu este o prietenie.


Exista cateva diferente clare intre terapie si prietenie.

 

In primul rand, poti avea multe feluri de relatii cu prietenii tai. Poti face afaceri cu ei, poti imprumuta bani de la ei, poti face sex cu ei. Cu terapeutul tau, singurul lucru pe care il poti face este terapie. El poate fi prietenos, dar nu iti este prieten. Daca terapeutul tau iti este prieten, atunci el nu iti este terapeut.

 

In al doilea rand, prietenia nu are nevoie de un plan, un tel, un scop dincolo de simpla sa existenta. Poti sa iti petreci timpul cu prietenii tai fara alt motiv decat ca iti face placere, esti obisnuit asa, sau pur si simplu nu ai altceva mai bun de facut. Cu terapeutul tau nu iti petreci timpul. Terapia are un scop si este pragmatica, miscandu-se deliberat spre unul sau mai multe teluri negociate de comun acord. Terapia nu este un scop in sine.

 

In al treilea rand, tu si prietenii tai aveti aceleasi drepturi si asteptari de la intalnirile voastre. Interesele, nevoile, preocuparile tale sunt la fel de importante ca si preocuparile si problemele prietenilor tai. Terapia nu este asa. Prin insasi esenta ei, ea este unilaterala. Terapia este despre client. Fiecare actiune a terapeutului se poate indrepta legitim doar catre un singur scop – sa ajute clientul. Terapeutul nu poate folosi timpul afectat terapiei, sau relatia in sine, pentru a se ocupa de propriile nevoi. Daca terapeutul tau foloseste timpul pentru orice altceva decat sa te ajute, atunci ceea ce face el nu este o terapie eficienta.

 

2. Terapia eficienta se bazeaza pe dovezi palpabile.


O buna terapie presupune pastrarea unei documentari precise, potrivirea povestilor  in tipare comportamentale, generarea de ipoteze si testarea acestora.

 

O terapie eficienta este deschisa la noi cunostinte. Isi recunoaste si isi corecteaza propriile greseli. In timp ce terapia eficienta cauta sa hraneasca speranta si asteptarile catre schimbare, promisiunile pe care le face sunt strict legate de fapte. In cazul in care terapeutul tau iti garanteaza succesul sau promite sa iti schimbe personalitatea, e cazul sa renunti. 

 

O terapie eficienta este si o arta, atata vreme cat ea este o intalnire interumana intentionata, si ca atare este in mod inerent dinamica, creativa si unica. Dar arta unei terapii bune trebuie sa mearga mana in mana cu stiinta, in acelasi fel in care arta design-ului arhitectural trebuie sa se supuna principiilor unei inginerii solide. Ceea ce terapeutul sugereaza clientului – cursul actiunii, explicatiile si interventiile – toate trebuie sa fie bazate pe cercetarea stiintifica, in masura in care aceasta cercetare stiintifica exista. Terapia eficienta nu contrazice si nici nu ignora informatiile stiintifice, cunostintele sau dovezile stiintifice. O terapie buna recunoaste adevarul simplu – simplu, dar totusi nu atat de usor de admis (i-a luat Bisericii Catolice 300 de ani ca sa admita adevarul lui Galileo) – ca evidenta in cele din urma totdeauna castiga.

 

3. O terapie buna este cea care confirma demnitatea si valoarea clientului.


Terapia eficienta cauta sa usureze obtinerea unei sanatati mentale solide. Aceasta nu este, totusi, un scop in sine, nu este un loc in care sa poti ajunge, un fel de poarta a raiului prin care sa poti fi poftit spre beatitudine. Mai degraba, sanatatea mentala este un proces pe care il poti adopta si folosi in propria cautare a tintelor pe care ti le-ai ales. Altfel spus, sanatatea meantala este abilitatea ta de a conduce, nu destinatia calatoriei. Prin urmare, terapeutul este instructorul tau auto, nu cel care conduce automobilul.

 

Terapia buna se preocupa de judecati, dar nu are ca preocupare judecarea oamenilor, in acelasi fel in care biserica trebuie sa se preocupe de finante, dar nu ar trebui sa fie despre bani. Cei mai multi dintre oamenii care vin la terapie au fost judecati indeajuns de aspru pentru necazurile lor – de ei insisi, de egalii lor, parteneri de viata, angajatori, vecini si deseori, de societate in general.  Li s-au dat de asemenea destule sfaturi. Prin urmare, spre deosebire de terapeutii media, terapeutii buni o iau usor atat cu sfaturile, cat si cu judecatile. Pana la urma, nu sfaturi sau judecati vin oamenii sa gasesasca intr-o terapie. Ei vin pentru a gasi o experienta – o experienta vindecatoare, corectoare. Lucrurile de care au nevoie sunt intelegere, empatie, atentie, acceptare si incurajare.

 

Asa cum un chirurg are datoria de a opera fara sa tina seama de ideologia, caracterul moral, averea sau etnia unui anume pacient, asa trebuie si terapeutul sa accepte, asculte si sa caute sa inteleaga, sa raspunda adecvat si sa onoreze umanitatea fiecarui client, indiferent de cat de mult il „place” sau il aproba. Este de la sine inteles ca o terapie buna nu este condescendenta, nu priveste de sus, nu abuzeaza, nu abandoneaza, nu manipuleaza, nu minte si nu inseala.

 

4. O terapie buna incurajeaza si modeleaza o comunicare si un feedback precise, oneste si oportune.

 

Jocurile video sunt extrem de populare, unul din motive fiind faptul ca oamenii care joaca pot progresa mult. Acest lucru se intampla deoarece mediul acelui joc virtual ofera un feedback oportun, consistent, precis si ferm. Daca il omori pe tipul cel rau, treci la nivelul 2; tipul cel rau te omoara, repeti nivelul 1. In mod similar, clientii progreseaza atunci cand primesc un feedback oportun si precis in terapie.

 

Multe din intalnirile noastre cu oameni in afara camerei de terapie sunt manierate, circumspecte sau superficiale. Multe sunt atinse de inselaciune sau infectate de lipsa de atentie. Felul in care comunicam in lume deseori cauta sa ascunda mai degraba decat sa arate adevaratele noastre intentii, incearca sa evite adevarul mai degraba decat sa ii faca fata. Deseori ne e teama sa spunem ceea ce gandim sau simtim cu adevarat, ne e teama ca am putea rani sau sa fim raniti, teama ca secretele noastre ar putea iesi la iveala si ca ar putea fi folosite impotriva noastra. Adevarul este cel care elibereaza, dar mai mult decat sa fim liberi, ne dorim sa apartinem, sa ne intelegem, pentru ca in felul acesta putem supravietui si putem sa ne simtim in siguranta.

 

Ce altceva este dreptul la intimitate decat dreptul de a ascunde adevarul, de a mentine distanta intre felul cum ne prezentam si felul in care suntem de fapt, dreptul de a tine propriile adevaruri doar pentru noi insine? In societate, adevarul este periculos.

 

Acelasi adevar este in siguranta intr-o terapie buna. Terapia creeaza un spatiu care invita, se asteapta la si este special creat pentru un dialog onest, revelator si descoperitor. Acesta este un spatiu sigur pentru clienti, unde acestia se pot exprima onest, pot ajunge sa isi inteleaga adevaratele sentimente si sa lucreze cu terapeutul pentru a intelege cum sa foloseasca aceste informatii in calatoria lor spre vindecare.

 

5. Terapia buna este o alianta terapeutica buna


In general, cel mai bun semn al succesului in terapie este legatura formata din sentimente de incredere si respect intre participanti, o alianta terapeutica. Unde nu exista aceasta legatura, nu exista terapie. Astfel, in timp ce un terapeut poate arata bine pe hartie – experimentat, bine pregatit etc. – daca la intalnirea cu el ( in decursul primelor sesiuni) nu simti nici o chimie, nici un strop de caldura, atunci probabil este cel mai bine (pentru amandoi) sa cauti pe altcineva.  

 

6. Terapia buna incurajeaza independenta si competenta clientului.


Daca procesul de terapie nu se misca in directia imbunatatirii increderii in sine, independentei, capacitatii de a lua decizii si a competentelor necesare vietii, atunci nu putem vorbi de terapie cu adevarat. Daca admiratia pe care o ai fata de terapeut creste odata cu indoiala pe care o simti fata de tine insuti, atunci cel mai probabil nu este terapia de care ai nevoie. Un semn clar al unei terapii pe cale sa esueze sau al uneia care nu este legitima este atunci cand dependenta ta de terapeut creste in timp. Procesul de terapie nu inseamna oferirea de solutii, ci invatarea clientului sa isi caute si sa isi gaseasca propriile raspunsuri si sa isi rezolve singur propriile dileme.

 

7. O terapie buna ia in considerare istoricul si biografia clientului.

 

Unele dintre abordarile terapeutice se concentreaza in principal asupra prezentului, sau asupra viitorului, in timp ce altele se preocupa mai mult de re-vizualizarea trecutului. Indiferent de optiune, o terapie eficienta are intotdeauna loc pentru biografie. Trecutul nu este singura cheie, dar este deseori o cheie spre prezent. Chiar daca nu ne concentram asupra lui, trebuie sa il luam cel putin in calcul. Toti venim de undeva. Iar de unde venim influenteaza locul unde suntem si mai ales cine suntem azi. Biografia unei persoane ofera o harta a campului sau de experiente; este un context in cadrul caruia comportamentul sau poate fi mai usor inteles. Trecutul poate sa nu determine intotdeauna prezentul, dar cu siguranta il inspira. Si, totodata, inspira si o terapie buna.

 

8. O terapie buna ia in considerare experienta subiectiva a clientului, precum si lumea sa interioara.

 

Oamenii isi traiesc viata prin ceea ce simt. Experientele noastre senzoriale – chiar daca se nasc din solul comun al mostenirii noastre evolutive – sunt modelate de mostenirea noastra genetica si experientele noastre de viata, amandoua unice. Astfel, in timp ce la un anumit nivel suntem cu totii la fel, in altul, fiecare suntem singuri. Adica, felul in care iti reprezinti si procesezi fenomenologia lumii poate fi total diferit de felul in care o fac eu. Terapeutii buni stiu ca, daca vor sa inteleaga clientul, trebuie sa ii inteleaga in primul rand experienta subiectiva. Nu doar imprejurarile, ci si ceea ce ele inseamna pentru acesta. Un bun terapeut este curios sa cunoasca gramatica interioara a clientului sau. O terapie buna onoreaza, cartografiaza si lucreaza cu experienta subiectiva a clientului. Cu alte cuvinte, o terapie buna accepta ca in timp ce, de exemplu, mama ta este, dupa toate probabilitatile, o persoana comuna dupa standarde obiective, ea este in acelasi timp speciala pentru tine, datorita felului cum este ea reprezentata in lumea ta interioara.

 

9. Terapia buna are loc atunci cand clientul se implica.

 

Asa cum fac parintii cu proprii copii, terapeutii tind sa se laude prea mult cu succesul clientilor lor (si totodata, sa se invinovateasca prea mult pentru un eventual esec). De fapt, atat parintii cat si terapeutii au mai putina influenta decat cred ei sau ceilalti. Factori precum speranta, motivatia, resursele, sprijinul societatii sau taria de caracter au mai multa importanta decat abilitatea terapeutului in determinarea rezultatului. Orice terapie, in sens fundamental, este auto-terapie. Daca aceasta urmeaza sa lucreze pentru client, atunci clientul trebuie deasemenea sa lucreze pentru terapie. Dupa cum zice si gluma aceea veche, de cati terapeuti este nevoie pentru a schimba un bec? Raspuns: doi sau trei, dar trebuie ca si becul sa vrea sa se schimbe. (si da, umorul face si el parte dintr-o terapie buna)

 

10. Terapia buna iti ofera sprijin, iti cere sa inveti si iti faciliteaza actiunile.

 

Terapia buna isi implica clientii in multiple nivele. Ea implica emotiile clientilor, cunoasterea si comportamentul acestora. Deseori, efortul in terapie se va concentra intai pe intelegerea empatica a clientului, pe stabilirea unei aliante si pe constienizarea arhitecturii interioare a acestuia, precum si a circumstantelor de viata si povestii personale.

 

Apoi, o terapie buna va ajuta la invatarea unor noi feluri de intelegere, de gandire, de comunicare cu ceilalti, precum la dobandirea unui management emotional mai bun. In cele din urma, o terapie buna include o preocupare pentru actiunile clientilor in lume – deprinderea de noi abilitati, adoptarea de obiceiuri si feluri noi de a te misca prin lume.

 

Daca esti in cursul unei terapii si te simti singur si lipsit de sprijin, daca nu ai invatat nimic nou si daca nu s-a schimbat nimic in comportamentul tau, atunci nu esti in terapie, sau cel putin nu in genul de terapie care sa iti faca bine in vreun fel. 


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 4.25 din 5 - 2 voturi.
Revista GRATUITA
5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie

Aboneaza-te la Revista Gratuita Sanatatesistaredebine.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Iti oferim CADOU Raportul Special Gratuit "5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie".

Clic aici si spune parerea ta!

Alte articole similare pentru fiecare cuvant


x


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Revista GRATUITA
5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie

CADOU Special pentru cititorii nostri

Un Raport Special de exceptie: "5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie".

Adauga mai jos adresa ta de email.
Vei primi Revista Gratuita si noutati zilnice

Recomandari editori



Cele mai citite stiri



Ultimele comentarii



0
Revista GRATUITA
5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie
CADOU Special pentru cititorii nostri

Un Raport Special de exceptie: "5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie".

Adauga mai jos adresa ta de email.
Vei primi Revista Gratuita si noutati zilnice