Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Mancatul sanatos, adevarat sau fals? Afla adevarul

de la 09 Mar. 2016 Exclusiv
Mancatul sanatos, adevarat sau fals? Afla adevarul Sunt ouale daunatoare pentru inima? Ingrasa fructele de avocado? Are telina calorii negative? Ard fructele de grapefruit grasimea? Afla raspunsurile.
Tags: mancarealimentatiemituri alimentatiemancatul sanatosavocadoouamorcovialimente calorii negative

Pot prea multi morcovi sa te faca portocaliu? Sunt caloriile negative adevar sau minciuna? Afla adevarul din spatele acestor mituri populare despre mancare. 
 

1. Adevarat sau fals? Este fructul de avocado cel care ingrasa cel mai tare?

Zvonul acesta este tehnic adevarat. Fructele de avocado sunt fructele cu cele mai multe calorii care exista, ingloband un pic peste 300 calorii si 29 grame de grasime la un fruct de marime medie (200 grame). Cu toate acestea, nu toate grasimile au fost egal create, unele sunt de fapt bune pentru tine si majoritatea grasimii din avocado se regaseste in aceasta categorie a grasimilor „bune”. Doar patru grame sunt grasime saturata nesanatoasa, in timp ce restul se imparte intre grasimea monosaturata buna pentru inima (66%) si grasimea polinesaturata.
 

Spre deosebire de grasimile saturate si acizii grasi, care iti cresc densitatea scazuta de colesterol lipoproteinic (LDL), grasimea buna din avocado scade, de fapt, nivelul de colesterol (rau) LDL pe masura ce sporeste colesterolul lipoproteinic (bun) cu densitate mare. De ce este faptul acesta atat de important? In timp ce colesterolul LDL face ca pe peretii arteriali sa se depuna placi, care duc la ingustarea arterelor, oprind sangele sa circule normal, colesterolul HDL ajuta la indepartarea colesterolului LDL din sange. De fapt, niveluri ridicate de colesterol LDL si scazute de colesterol HDL sunt asociate unui risc crescut de boli ale inimii si atac cerebral. Scopul este cresterea HDL in timp ce se scade LDL, cu o proportie optima de 2 la 3 (cu siguranta mai putin de 4) de LDL fata de HDL. Substituirea acizilor grasi saturati nocivi, ca de exemplu untul sau produsele de patiserie, cu grasimi monosaturate sanatoase, ca fructul de avocado, este un excelent mod de a incepe. 
 

Pe langa reducerea riscului de boli ale inimii, grasimile monosaturate ajuta, de asemenea, la scaderea inflamatiilor si la normalizarea nivelurilor de zahar din sange. Fructele de avocado sunt bogate in nutrienti esentiali, incluzand fibre, potasiu, vitamina E si multe din vitaminele B. 
 

2. Adevarat sau fals: sunt ouale daunatoare pentru inima? 

Multi oameni se tem sa manance mai mult de unul sau doua oua pe saptamana. De ce? Pentru ca ei cred ca ouale le vor creste nivelul de colesterol. Acum, este adevarat ca ouale sunt bogate in colesterol alimentar - mai mult de 200 mg, cantitate care este mai mult de doua treimi din limita recomandata de 300 mg pe zi. Cu toate acestea, colesterolul alimentar si cel din sange nu sunt acelasi lucru. Colesterolul alimentar poate fi gasit in alimentele de origine animala, in timp ce colesterolul din sange este o substanta ceroasa, care este produsa de ficat. Conform Asociatiei Americane pentru Inima, in jur de 25% din colesterolul din corpul nostru vine din surse alimentare, iar restul de 75% este, de fapt, produs de ficatul nostru si de alte celule. Ca atare, creste colesterolul alimentar nivelul de colesterol din sange? Este adevarat ca sporeste totalul de colesterol, ca si nivelul de LDL, dar nu atat de mult pe cat am fi tentati sa credem. Alti factori alimentari, in special grasimi saturate si acizi grasi, sunt cei care au un impact mult mai mare. De fapt, studii au aratat ca supraconsumul acestor doua grasimi „rele” poate (si o si face) creste semnificativ colesterolul LDL, avand drept consecinta ingrosarea placii de pe peretii arteriali, ceea ce poate duce la boli de inima. 
 

Un studiu (publicat in Jurnalul Asociatiei Medicale Americane) care a examinat obiceiurile alimentare ale unui numar de 117.000 de profesionisti in sanatate pentru o perioada de peste 14 ani a descoperit ca mancatul unui ou pe zi este putin probabil sa creasca riscul unei boli coronariene de inima si al unui atac cerebral la adultii sanatosi. Ca atare, etichetarea oualor ca rele pentru inima inseamna clar a trage concluzii gresite. In timp ce este adevarat ca sunt bogate in colesterol alimentar, fiecare ou contine doar 2 grame de grasimi saturate si deloc acizi grasi. Ceea ce este mult mai rau pentru sanatatea ta este felia aceea de toast cu unt, acele clatite cu ciocolata sau acel baton cu scortisoara care stau langa oua. 
 

Acum, odata ce s-a stabilit ca ouale nu vor fi moartea inimii tale, stiai ca ele sunt chiar benefice creierului tau? Pe langa faptul ca sunt bogate in proteine, ouale contin multa colina, un ingredient-cheie al multor structuri ce contin grasimi din membranele celulei. De fapt, colina este o parte importanta din doua molecule din creier, asemanatoare grasimii, (phosphatidylcholina and sphingomyelina), care alcatuiesc o importanta parte a masei cerebrale, ca atare fiind foarte importanta pentru functionarea acestuia. Colina este o parte integranta a neurotransmitatorilor care poarta mesajele intre nervi si muschi. La fel ca in cazul altor nutrienti, corpul nostru poate produce doar cantitati mici de colina si, prin urmare, trebuie sa ne bazam pe surse externe (ca de exemplu mancarea) – ouale sunt una din sursele cele mai bogate de pe planeta. 
 

3. Adevarat sau fals: Au unele alimente calorii negative? 

Unii oameni spun „calorii negative” ca pe o gluma, in timp ce altii jura ca sunt adevarate. Deci, care este adevarul in aceasta poveste? Exista intr-adevar alimente care fac aportul de calorii sa descreasca? 
 

Teoria sugereaza ca energia folosita ca sa mesteci, inghiti si, in esenta, sa digeri anumite fructe si legume, ca de exemplu telina, castravetele si broccoli, depaseste continutul caloric al respectivului aliment. De exemplu, o persoana consuma pana la 80 de calorii pentru a digera o portie de broccoli care contine doar 25 de calorii; un calcul atat de simplu ar demonstra ca acea portie de broccoli contine 55 de calorii negative. In timp ce acest calcul suna minunat, si multi din noi ar vrea ca el sa fie adevarat, din nefericire nu este cazul. Efectul termic al alimentului - cantitatea de energie folosita pentru a consuma, digera si apoi a o elimina - a fost (stiintific) stabilit ca fiind cu mult mai mic decat pretind cei care sprijina aceasta teorie. De fapt, adevarul este ca digestia foloseste in medie aproximativ 10% din totalul de calorii al unui aliment. Deci, o portie de broccoli continand 80 de calorii te va lasa totusi cu 70 si asa zboara pe fereastra aceasta teorie. 


4. Adevarat sau fals? Grapefruitul arde grasimile? 

Un alt mit care circula in mod obisnuit prin cantinele de liceu (si vestiarele fetelor) este ca grapefruitul arde caloriile. Contrar a ceea ce e posibil sa fi auzit, niciun aliment in sine nu poate arde grasimea. Cu toate acestea, unele alimente te pot ajuta sa scapi de cateva kilograme, iar grapefruitul este unul dintre ele. Inaintea dietei cu continut scazut de carbohidrati a fost dieta cu grapefruit - un moft de regim care limita strict caloriile si impunea celor care il urmau sa bea suc de grapefruit sau sa manance jumatate de grapefruit la fiecare masa. In timp ce aceasta dieta nu este chiar sanatoasa, deoarece limiteaza drastic caloriile pana la un nivel extrem de scazut si nesanatos, exista si ceva adevar in a manca un grapefruit la fiecare masa. Studiile au aratat ca enzimele aflate in grapefruit pot ajuta la regularizarea nivelurilor de insulina, care de obicei cresc dupa ce se mananca zahar si alti carbohidrati. Studii ale metabolismului au aratat ca nivelurile crescute de insulina produc mai multa grasime care se depoziteaza, in timp ce un nivel permanent crescut de insulina poate in cele din urma sa duca la rezistenta la aceasta si sa conduca la un sindrom metabolic. 
 

Pe langa faptul ca ajuta metabolismul, aceste citrice pot reduce riscul bolilor de inima, deoarece contin pectina - o forma de fibra solubila despre care s-a aratat ca incetineste progresul arterosclerozei (depunerea de placi pe peretii arteriali). Grapefruitul rosu si roz contin cantitati mari dintr-un antioxidant care lupta impotriva cancerului – licopenul. Toate tipurile de gref (inclusiv cel alb) sunt bogate in vitamina C, care creste imunitatea si ajuta la imbogatirea activitatii enzimelor care detoxifica ficatul, enzime care sunt responsabile de eliminarea compusilor toxici din corp, lucru benefic pierderii de greutate.
 

5. Adevarat sau fals? Prea multi morcovi te fac portocaliu? 

Oricat de ciudat ar parea, acest zvon este atat de adevarat. Morcovii sunt bogati in betacaroten, un precursor al vitaminei A. Exista doua surse de vitamina A in alimentatie: forme active si precursori. Formele active de vitamina A sunt obtinute din produse animale, ca de exemplu ouale. Acestea sunt cunoscute drept retinoide si includ retinalul si retinolul. Cealalta forma sunt carotenoidele - fotonutrienti responsabili pentru culoarea stralucitoare a fructelor si legumelor. Betacarotenul este unul din cei 600 de membri ai familiei carotenoidelor si poate fi gasit din abundenta in morcovi, cartofi dulci si dovleci, in principiu orice fruct sau leguma cu o culoare din gama galbenului. Odata consumat, betacarotenul poate fi convertit in vitamina A, functie de nevoia corpului. 
 

In calitate de antioxidant, betacarotenul elimina din corp radicalii liberi daunatori care pot produce imbatranirea, bolile cardiovasculare, ajuta la revitalizarea sistemului imunitar, ajuta sistemul reproductiv sa functioneze corect, este vitala pentru ochi, protejandu-i de efectele daunatoare ale luminii si, bineinteles, este o sursa de vitamina A. Cu toate acestea, spre deosebire de forma activa a vitaminei A, care poate avea efecte toxice daca este consumata in cantitati mari, betacarotenul se va transforma in vitamina A doar daca este nevoie. Pana atunci, va fi depozitat in ficat. Desigur, consumul in exces de alimente bogate in betacaroten, cum sunt morcovii, poate rezulta intr-un nivel crescut de caroten in sange, care duce la ingalbenirea pielii, cel mai adesea in palme si talpile picioarelor. Aceasta conditie este numita carotenodermie si este inofensiva, putand fi inversata cu usurinta. 


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 3.4 din 5 - 5 voturi.
Revista GRATUITA
5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie

Aboneaza-te la Revista Gratuita Sanatatesistaredebine.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Iti oferim CADOU Raportul Special Gratuit "5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie".

Alte articole similare pentru fiecare cuvant


x


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii

1 comentarii
Clic aici si spune parerea ta!
Emilia Maria 2016-03-10 05:21:32
Toate cele bune !
Revista GRATUITA
5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie

CADOU Special pentru cititorii nostri

Un Raport Special de exceptie: "5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie".

Adauga mai jos adresa ta de email.
Vei primi Revista Gratuita si noutati zilnice

Recomandari editori



Cele mai citite stiri



Ultimele comentarii



0
Revista GRATUITA
5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie
CADOU Special pentru cititorii nostri

Un Raport Special de exceptie: "5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie".

Adauga mai jos adresa ta de email.
Vei primi Revista Gratuita si noutati zilnice