Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

De ce nu trebuie sa renunti niciodata la prima masa a zilei?

de la 04 Iun. 2016 Exclusiv
De ce nu trebuie sa renunti niciodata la prima masa a zilei? Micul dejun reprezinta prima alegere importanta a zilei: mananci sau nu, alegi un mic dejun sanatos sau iti supra-incarci organismul din primele ore ale diminetii. Decizia iti apartine si iti influenteaza nivelul de energie pe durata intregii zile.
Tags: mic dejunmetabolismalimentatie sanatoasacarbohidraticulturaobiceiuri

Oamenii isi creeaza propriile obiceiuri atunci cand vine vorba despre alimentatie, cu atat mai mult despre micul dejun.

De altfel, iti poti da seama de o serie de particularitati ale unor tari sau regiuni, doar asistand la un mic dejun obisnuit, alaturi de localnici.

Diferentele culturale se vad peste tot in lume, nu doar in privinta compozitiei, ci si a cantitatii. In Koreea, micul dejun este atat de consistent, incat se aseamana uneori cu masa de pranz, fiind nelipsit de pe masa orezul.

In Cambodgia se prefera supele cu taietei la prima masa a zilei, iar in Liban este nelipsita lipia, in diferite combinatii.

In cazul europenilor, exista o varietate de abordari a primei mese a zilei. In tari precum Spania, Franta sau Italia, micul dejun este frugal si consta de obicei in cereale, fructe, paine prajita, gem sau dulceata, un croissant si o cafea.

In partea de nord a continentului, micul-dejun este mai consistent. In zona Scandinaviei, Germania sau Marea Britanie, acesta este alcatuit preponderent din proteine animale si glucide, precum sunca sau carnati, oua prajite si gem.

Estul Europei este omogen in privinta micului dejun, indiferent ca vorbim despre tari precum Bulgaria, Croatia, Ucraina, Belarus sau Romania.

De obicei consta in cereale, paine prajita, branzeturi, mezeluri, alaturi de ceai, cafea sau lapte. Daca in celelalte parti ale Europei exista un cult al micului dejun, in tarile estice, cu precadere fost-comuniste, micul dejun nu are o importanta deosebita.

Unii ar putea spune ca acest lucru se intampla din cauza programului incarcat de lucru, care face ca dimineata sa fie petrecuta altfel decat mancand.

Motivul este partial adevarat. Totusi, romanii nu au un cult al mancarii si al meselor impreuna, iar de multe ori uita sa serveasca micul dejun.

Pe de o parte, acest lucru se intampla si pentru ca micul dejun este perceput doar prin prisma necesitatilor fiziologice si mai putin ca moment de liniste si socializare in familie.

Exista in acelasi timp persoane pentru care mancatul de dimineata este o activitate imposibila. Altele prefera sa doarma cateva minute in plus si sa renunte la micul dejun.

Cat de important este insa micul dejun pentru sanatatea fizica si psihica a fiecaruia dintre noi?

Asigura energia necesara pentru inceperea zilei

Micul dejun trebuie servit in primele doua ore de dupa ce ne trezim din somn. O masa sanatoasa asigura aportul de calorii necesar pe perioada unei zile, in proportie de 20-35%.

Pe langa faptul ca ofera energia necesara, alimentele servite la micul dejun reprezinta o sursa importanta de substante nutritive, precum calciu, fier sau vitamina B, dar si proteine sau fibre. In privinta fibrelor obtinute din consumul de fructe, este cel mai bun moment al zilei in care poti sa faci acest lucru.

Fructele se consuma doar dimineata, pe stomacul gol, nu intre mese si, mai ales, nu seara, cand procesul de digestie este mai lent si poate aparea senzatia de balonare, pentru ca fructele fermenteaza in stomac atunci cand nu pot fi digerate primele.

Practic, micul dejun este masa de "incarcare" a organismului, sau de "alimentare" cu cel mai bun carburant.

Micul dejun contribuie la mentinerea greutatii optime

Multe studii efectuate atat pe adulti, cat si pe copii, arata faptul ca persoanele care au un obicei din a manca de dimineata sunt mai slabe decat cele care sar peste micul dejun.

Acest lucru se intampla datorita faptului ca un mic dejun sanatos reduce senzatia de foame pe care o resimtim pe parcursul zilei si ne ajuta sa facem alegeri mai bune pentru restul meselor.

Daca vrei sa pierzi in greutate, nu este o strategie tocmai buna sa renunti la micul dejun, gandindu-te ca in felul acesta vei scapa de cateva sute de calorii.

Din contra, vei resimti senzatia de foame mult mai intens si vei fi tentat sa consumi mai mult decat in mod normal in cea de-a doua parte a zilei, cand digestia si toate celelalte functii ale organismului se desfasoara mai lent.

Pe de alta parte, gandeste-te la efectul in plan psihic pe care prima masa a zilei il poate avea asupra organismului, mai ales cand vorbim despre motivatia de a avea un program zilnic adecvat si un stil de viata sanatos.

Micul dejun reprezinta prima activitate a zilei, asa ca este important ca ea sa fie un succes pentru ca nivelul tau de incredere sa fie la cote maxime pe parcursul intregii zile.

Prin comparatie, poate parea un gest marunt, asemenea aceluia de a iti face patul de fiecare data cand te trezesti, insa rezultatele sunt spectaculose.

Contribuie la reglarea metabolismului

Metabolismul este un proces complex, ce reprezinta totalitatea transformarilor biochimice si energetice care au loc in tesuturile oricarui organism viu.

In realizarea acestui proces, organismul are nevoie de cantitatea de energie potrivita, in conformitate cu consumul caloric, varsta, greutatea, sau nivelul de activitate pe parcursul unei zile.

Pentru avea un metabolism la capacitate maxima, este nevoie sa mananci putin si des, preferabil in acelasi interval orar. Micul dejun poate imbunatati metabolismul bazal (in stare de repaus) cu pana la 10 %.

De asemenea, micul dejun poate preveni instalarea bolilor metabolice, cum ar fi diabetul zaharat de tip 2 (non-insulino-dependent), datorita contributiei sale la mentinerea nivelului glicemiei in limite normale.

Antreneaza functia cognitiva

Asa cum aminteam anterior, masa de dimineata ajuta la echilibrarea nivelului de glucoza din sange, un carbohidrat esential de care creierul are nevoie pentru a functiona.

Multe studii arata faptul ca micul dejun poate contribui la imbunatatirea memoriei si a concentrarii, reducand stresul din organism si inducand o stare generala de bine.

In cazul copiilor, micul dejun le poate imbunatati performantele cognitive si capacitatea de concentrare pe intreg parcursul zilei.

Aceasta este masa din zi preferata a copiilor, datorita faptului ca le satisface preferintele culinare, fie ca este vorba despre cereale sau alte alimente dulci, iar acest lucru le asigura o stare generala de bine.

 

 


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 3.5 din 5 - 3 voturi.
Revista GRATUITA
5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie

Aboneaza-te la Revista Gratuita Sanatatesistaredebine.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Iti oferim CADOU Raportul Special Gratuit "5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie".

Clic aici si spune parerea ta!

Alte articole similare pentru fiecare cuvant


x


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Revista GRATUITA
5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie

CADOU Special pentru cititorii nostri

Un Raport Special de exceptie: "5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie".

Adauga mai jos adresa ta de email.
Vei primi Revista Gratuita si noutati zilnice

Recomandari editori



Cele mai citite stiri



Ultimele comentarii



0
Revista GRATUITA
5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie
CADOU Special pentru cititorii nostri

Un Raport Special de exceptie: "5 retete delicioase si sanatoase pentru un plus de energie".

Adauga mai jos adresa ta de email.
Vei primi Revista Gratuita si noutati zilnice